اجتماعیجهانسیاست

الکسی ناوالنی منتقد کرملین به ۳ سال و نیم حبس محکوم شد

دادگاه روسیه روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه، با صدور حکمی الکسی ناوالنی، مخالف کرملین را به سه سال و نیم حبس محکوم کرد.

وکیل ناوالنی گفت که او به دلیل اینکه مدت زمانی را در حبس خانگی سپری کرده، دو سال و هشت ماه در زندان به سر خواهد برد.

این تصمیم که به دنبال اعتراضات سراسری برای آزادی ناوالنی انجام شد، روابط روسیه با غرب را که در حال بررسی اعمال تحریم بر علیه روسیه در مورد این پرونده است، بیشتر متشنج می کند.

ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا از مسکو خواستند که فوراً ناوالنی را آزاد کند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت واشنگتن برای پاسخگویی روسیه، از نزدیک با متحدان خود هماهنگی خواهد کرد.

روسیه در حال حاضر تحت تحریم های متعدد غربی است، و تحلیلگران می گویند گزینه های غرب برای فشار بیشتر محدود است. یک متحد ناوالنی قبل از دادرسی از غرب خواسته بود که با تحریم افراد نزدیک به پوتین، او را تحت فشار قرار دهد.

روسیه ادعا می‌کند که ناوالنی یک پروژه سیا است و به غرب گفته است که از دخالت در امور داخلی خود اجتناب کند.

ناوالنی، یکی از سرسخت‌ترین منتقدان پوتین، در ۱۷ ژانویه به اتهام نقض آزادی مشروط پس از بازگشت از آلمان بازداشت شد.

ناوالنی گفت که مأموران امنیتی دولت روسیه سمی که با آن مسموم شده بود را در زیر شلوار او گذاشته بودند.

ناوالنی گفت: “(روش پوتین) کشتن مردم است. هر چقدر هم خودش را به عنوان یک سیاستمدار بزرگ ژئوپلیتیکی وانمود کند، او به عنوان یک مسموم کننده در تاریخ ماندگار خواهد بود.”

در دو دور اعتراضات سراسری روسیه پلیس این کشور شمار زیادی از آنها را با خشونت بازداشت کرد. برخی از آنها شعار می دادند: “پوتین یک دزد است!” و “پوتین یک مسموم کننده است!”

در آغاز روز سه‌شنبه در خارج از دادگاه، خبرنگاران رسانه‌های خارجی نوشتند که پلیس ضد شورش حدود ۷۰ نفر از طرفداران ناوالنی را بازداشت کرد. گروه نظارت بر اعتراضات بعداً از ۱۴۰۸ مورد دستگیری در سراسر کشور در همین روز و بیش از ۱۰۰۰ نفر در مسکو خبر داد.

پوتین ۶۸ ساله از سال ۲۰۰۰ سیاست روسیه را تحت سلطه خود درآورده و بر اساس تغییراتی که در قانون اساسی ایجاد کرد، می تواند تا سال ۲۰۳۶ سلطنت کند.

کرملین می‌گوید پوتین، جلسات دادرسی ناوالنی را دنبال نمی کند، چرا که وی درگیر امور دولتی است.

کرملین در ماه دسامبر گفت که گزارش ها مبنی بر مسموم کردن ناوالنی توسط پوتین، بخشی از توطئه مورد حمایت ایالات متحده برای بی اعتبار کردن او بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا