جهان

ولودیمیر زلنسکی هشدار داد: ممکن است روسیه از سلاح شیمیایی علیه اوکراین استفاده کند

در پی انتشار گزارش‌های تایید نشده درباره استفاده نیروهای روسیه از سلاح شیمیایی و گاز سارین در حمله به شهر محاصره‌ شده ماریوپل، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، هشدار داد که ممکن است نیروهای روسیه در جنگ از سلاح شیمیایی استفاده کنند.

ولودیمیر زلنسکی گفت: یکی از مقام‌های متجاوزان (روسیه) از بررسی استفاده از سلاح شیمیایی علیه مدافعان ماریوپل حرف زده است و ما آن را بسیار جدی می‌گیریم.

رییس‌جمهور اوکراین از غرب خواست تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو اعمال کند تا حتی از صحبت مقام‌های روسیه درباره استفاده از چنین سلاح‌های جلوگیری شود.

در همین حال پلیس اوکراین اعلام کرد که گزارش‌های اولیه حامی از آن است که نیروهای روسیه روز دوشنبه در حمله به شهر محاصره شده ماریوپل از گاز سارین استفاده کرده‌اند.

پلیس اوکراین ساعتی قبل از این نیز با هشدار نسبت به اینکه ماریوپل در معرض حمله شیمیایی است، گزارش داد که نیروهای روسیه از یک ماده سمی با منشا ناشناخته استفاده کرده‌اند که از یک پهپاد منتشر شده و افرادی که در معرض آن قرار گرفتند دچار نارسایی تنفسی شده اند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که ایالات متحده از این گزارش‌ها آگاه است اما در حال حاضر نمی‌تواند آن را تایید کند و اوضاع را به دقت تحت نظر دارد.

سخنگوی پنتاگون خاطرنشان کرد که گزارش‌ها درباره استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی، در صورت صحت، به شدت نگران‌کننده و تاییدی بر نگرانی‌های ایالات متحده در مورد احتمال استفاده روسیه از انواع عوامل تسلیحات کنترل شورش، از جمله گاز اشک‌آور مخلوط با عوامل شیمیایی، در اوکراین است.

حمله روسیه به اوکراین که از ۲۴ فوریه، پنجم اسفند ماه، آغاز شد تاکنون هزاران کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین را آواره کرده است.

با این حال، روسیه از دو هفته قبل نیروهای خود را از نزدیکی کی‌یف عقب کشید اما مقام‌های آمریکا و اروپا گفتند که روسیه قصد دارد با انتقال نیروهای به شرق و جنوب شرقی اوکراین، حملات گسترده‌ای در این منطقه را آغاز کند.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز دوشنبه گفت: ایالات متحده همچنان نشانه‌هایی از حرکت نیروهای روسیه به شرق اوکراین را مشاهده می‌کند و انتظار می رود ارتش روسیه در روزهای آینده یک حمله گسترده در مقیاس بزرگ به شرق اوکراین را آغاز کند.

در همین حال اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که تحریم‌های بیشتر علیه روسیه اعمال می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، با استقبال از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه، گفت: تحریم نفتی علیه روسیه الزامی است و هر بسته تحریمی جدید علیه روسیه که بر فروش نفت این کشور تاثیری نداشته باشد مسکو با لبخند آن را می‌پذیرد.

رییس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه ممکن است نیروهای روسیه از سلاح شیمیایی استفاده کنند، گفت: زمان آن فرا رسیده که بسته تحریم‌ها علیه روسیه به گونه‌ای طراحی شود که حتی سخنی در مورد سلاح‌های کشتار جمعی از طرف روسیه شنیده نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا