ایران

نامه ۱۴ سناتور جمهوری‌خواه به بایدن: سپاه پاسداران را از فهرست تروریستی خارج نکنید

چهارده سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به رییس‌جمهوری آمریکا، با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران همچنان فعالانه درگیر فعالیت‌های تروریستی است و حتی تلاش دارد مقامات آمریکایی را در خاک ایالات متحده بکشد، از جو بایدن خواستند تا سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند.

این سناتورها در نامه خود به بایدن، خاطرنشان کردند که سپاه پاسداران مسئول کشته شدن دست‌کم ۶۰۰ نیروی آمریکایی در عراق و حملات متعدد به نیروهای آمریکایی از طریق ارائه تسلیحات مرگبار به شبه‌نظامیان شیعه است.

آنها گفتند که سپاه پاسداران در حال حاضر حتی تلاش دارد تا سیاستمداران و مقام‌های آمریکایی از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین، را در خاک ایالات متحده بکشد.

در نامه چهارده سناتور به بایدن تاکید شده است که حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی نه فقط اقدامی به شدت غلط است بلکه خیانت به شرکا و متحدان آمریکا در منطقه، به ویژه اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس، است.

آنها افزودند که متحدان و شرکای ایالات متحده نگران کاهش حضور ایالات متحده در منطقه هستند و توافقی با ایران، دسترسی آن به منابع مالی را فراهم می‌کند که «رژیم جمهوری اسلامی آن را از طریق نیابت‌های تروریستی برای بی‌ثبات کردن منطقه» استفاده می‌کند.

در نامه چهارده سناتور به بایدن آمده است که سپاه پاسداران هیچ تغییر معناداری در رفتار خود ایجاد نکرده و همچنان فعالانه درگیر فعالیت‌های تروریستی است.

چهارده سناتور جمهوری‌خواه در نامه خود از جو بایدن خواستند که به طور صریح و علنی پاسخ دهد که آیا او معتقد است سپاه پاسداران دیگر در فعالیت‌های تروریستی شرکت نمی‌کند و امنیت ایالات متحده را تهدید نخواهد کرد؟

این نامه به امضای چهارده سناتور جمهوری‌خواه از جمله لیندزی گراهام، جان کندی، تیم اسکات، بیل هگرتی، سیندی هاید اسمیت، راجر مارشال، تام تیلیس، بیل کسیدی، راجر ویکر و تد کروز رسیده است.

سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه مشترک خود از جو بایدن خواستند که قاطعانه هرگونه احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را رد کند.

دامنه مخالفت با اقدام احتمالی دولت بایدن برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی در چند روز گذشته به تعدادی از سناتورهای دموکرات و مقام‌های پنتاگون نیز رسیده است.

با آنکه هفته گذشته کریس مورفی، سناتور دموکرات، از اعلام موافقت خود با حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد و آن موضوعی کم اهمیت خواند اما کریس کونز،‌ سناتور دموکرات و از حامیان جو بایدن، در گفت‌وگو با آرش اعلایی خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: سپاه پاسداران همچنان یک بازیگر خطرناک و بی‌ثبات‌کننده است و نگرانی‌های عمیقی از احتمال آن از فهرست گروه‌های تروریستی توسط دولت بایدن وجود دارد.

با افزایش مخالفت‌ها درباره حذف احتمالی سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، دو روز پیش خبرنگار آکسیوس به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که جو بایدن هنوز درباره حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم تصمیم نگرفته است.

او به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی نوشت: مقام‌های وزارت خارجه آمریکا حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را تنها راه نجات برجام می‌دانند اما مقام‌های ارشد پنتاگون به شدت با این اقدام مخالف هستند.

در همین حال ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز با حذف نیروی قدس سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت کرد و گفت: نیروی قدس سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و از حذف آن از فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت نمی‌کنم.

پس از آن معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفت که جو بایدن با رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره تروریستی بودن نیروی قدس سپاه پاسداران هم‌نظر است.

در همین حال برخی منابع در چند روز گذشته گفتند که دولت بایدن قصد دارد تنها نیروی قدس را تروریستی تلقی کند و سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

یک دیپلمات ایرانی اما به رویترز گفت که ایران پیشنهاد آمریکا را مبنی‌ بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی و باقی ماندن نیروی قدس سپاه در این فهرست، رد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا