جهان

ند پرایس می‌گوید فتوای خامنه‌ای هرگز مبنای تصمیم آمریکا برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده است

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید فتوای خامنه‌ای رهبر ایران هرگز مبنای تصمیم‌گیری آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای نبوده است.

ند پرایس روز چهارشنبه ۲۲ دیماه در کنفرانس خبری خود، در پاسخ به خبرنگاری که فتوای اعلام شده از سوی رهبر ایران علیه تسلیحات هسته ای را مطرح کرد، گفت فتوا هیچ گاه اساس تصمیم‌ها و اطمینان آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی نبوده است.

فتوایی از آیت الله علی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۹ منتشر شد که او کاربرد سلاح هسته‌ای و انواع دیگر سلاح‌های کشتار جمعی همانند سلاح‌های شیمیایی و میکروبی را حرام می‌داند. باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین و همچنین جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا از این فتوا استقبال کرده بودند. با این حال،‌ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل در سال ۱۳۹۷ با نمایش اسنادی که از انباری در تهران کشف شده بود، مدعی شد جمهوری اسلامی به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است.

تضمین مذاکرات

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری با اشاره به مذاکرات وین گفت در دیپلماسی و امور بین الملل چیزی تحت عنوان تضمین وجود ندارد اما پرزیدنت بایدن در ماه اکتبر گفت آماده است به برجام بازگردد و « تا زمانی که ایران از برجام تبعیت کامل کند آمریکا نیز از آن تبعیت کامل خواهد کرد.»

این واکنش آقای پرایس پس از آن ابراز شد که روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که اکنون مذاکرات متمرکز بر لغو تحریمها، راستی آزمائی، و دریافت تضمین از آمریکاست تا دولتهای آینده در واشنگتن از برجام خارج نشوند و تحریمی هم تحت هیچ عنوانی علیه ایران وضع نشود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیدار روز چهارشنبه سفرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در وین با رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا، را امری عادی در راستای در جریان گذاشتن متحدین واشنگتن توصیف کرد. او به جلسه حضوری و همینطور مجازی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با همتایان خود از این گروه در جریان مجمع عمومی سازمان ملل و پیش از شروع دور هفتم مذاکرات وین که آقای مالی هم در آن جلسات حضور داشت، اشاره کرد.

آقای پرایس اشاره کرد که به تازگی این کشورها نظرات مثبتی نسبت به پیشرفت در مذاکرات وین و احتمال تبعیت تهران و واشنگتن از برجام ابراز کرده اند در حالیکه در گذشته چنین نبود.

قرار است تا اطلاع ثانوی رابرت مالی در وین حضور داشته باشد و به گفته پرایس، تاریخ تقویمی برای پایان مذاکرات تعیین نشده بلکه ادامه فعالیتهای هسته‌ای ایران هستند که تعیین می کنند آیا به نفع آمریکا خواهد بود به مذاکره ادامه دهد یا خیر.

روز سه‌شنبه ۱۱۰ عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا در نامه ای به وزیر خارجه آمریکا خواستار توقف فوری مذاکرات وین و اعمال جدی تحریمها خصوصاً در مورد فروش نفت ایران به کشورهایی چون چین شدند. آنها گفته اند یا ایران باید به طور جدی مذاکره کند یا آمریکا با اعمال فشار آن را ناچار به مذاکره برای توافقی بهتر با محدودیت بیشتر و بدون تاریخ انقضا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا