ایرانجهان

ادامه ابراز انزجار جهانی از اعدام محسن شکاری و تقاضا برای پایان سرکوبگری جمهوری اسلامی ایران

ابراز خشم و انزجار جهانی از اعدام محسن شکاری، به عنوان اولین اجرای حکم اعدام در خیزش انقلابی اخیر، ادامه دارد. گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و مقامات ارشد غربی از اجرای این حکم ابراز وحشت کردند و از ایران خواستند فورا سرکوب وحشیانه معترضان را متوقف کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: «از اعدام محسن شکاری بهت‌زده‌ایم. پیام ما به رهبران ایران واضح است: به این سرکوب وحشیانه پایان دهید. به تلاش برای پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه خواهیم داد.»

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با اشاره به گزارش‌ها درباره صدور احکام سنگین، همچون اعدام، علیه معترضان در «دادگاه‌های فرمایشی بدون روند قانونی»، این احکام «ظالمانه» را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کرد.

نمایندگی آمریکا با تاکید بر ادامه همکاری‌ها با جامعه جهانی برای مقابله با نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی، طرح اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را نیز در همین راستا خواند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در واکنش به اعدام محسن شکاری در توییتی نوشت: «اعدام شکاری پس از یک دادگاه ساختگی، تشدید وحشتناک تلاش رژیم برای سرکوب مخالفان است. ما به هماهنگی با متحدان و شرکا برای مقابله با نقض حقوق بشر در ایران ادامه می‌دهیم.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با ابراز همدردی با خانواده محسن شکاری اعلام کرد اعدام او نشان‌دهنده تشدید هولناک تلاش رژیم برای سرکوب مخالفان و اعتراضات است.

او افزود: «ما عزادار مرگ او هستیم و به بازماندگانش تسلیت می‌گوییم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ «در حالی که حکومت ایران به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان مسالمت‌جو ادامه می‌دهد، باید بداند که جهان نظاره‌گر است. آمریکا به هماهنگی با متحدان و شرکای خود برای مقابله با نقض حقوق بشر از سوی ایران در فضای علنی و خصوصی ادامه می‌دهد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت: «اعدام ناعادلانه و بی‌رحمانه محسن شکاری، تلاشی برای ارعاب مردم شجاع ایران است. ما رژیم ایران را به خاطر خشونت وحشیانه‌ای که علیه مردم خود مرتکب می‌شود، پاسخگو خواهیم کرد.»

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعدام محسن شکاری را محکوم کرد و از مقام‌های جمهوری خواست که از اجرای مجازات اعدام و اجرای هرگونه اعدام در آینده خودداری کنند و سیاست ثابتی را در جهت لغو کامل مجازات اعدام دنبال کنند.

اتحادیه اروپا از مقامات ایران خواست که از رویه غیرقابل قبول استفاده از اعترافات اجباری به عنوان مبنایی برای کشف حقایق جرایم ادعایی خودداری کنند و افزود: «برای مقامات ایرانی ضروری است که از حقوق دادرسی افراد متهم حمایت کنند و اطمینان حاصل کنند که افرادی که تحت هر نوع بازداشت یا حبس هستند، در معرض هیچ نوع بدرفتاری قرار نگیرند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت از اعدام محسن شکاری «وحشت‌زده» شده‌ و خاطرنشان کرد شورای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست وزیران، چگونگی برخورد مقامات ایران با اعتراضات و لزوم احترام به حقوق اولیه بشر را بررسی خواهد کرد.

وزارت خارجه آلمان پس از اجرای حکم اعدام اولین معترض در ایران، سفیر جمهوری اسلامی در برلین را احضار کرد.

پیش‌تر، آلنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در واکنش به اعدام محسن شکاری گفته بود: «غیر‌انسانی بودن رژیم ایران حد و مرزی ندارد.محسن شکاری به علت مخالفت با رژیم در یک دادگاه خائنانه اجمالی محاکمه و اعدام شد، با این حال تهدید به اعدام مانع از آزادی‌خواهی مردم نخواهد شد.»

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، نیز گفت: «رژیم ایران در تلاش برای ارعاب کسانی که برای حقوق خود مبارزه می‌کنند، محسن شکاری را اعدام کرد. رژیم ایران نمی‌تواند اراده آزاد مردم را خفه کند.»

وزیر خارجه نروژ نیز اعدام محسن شکاری توسط جمهوری‌اسلامی را محکوم کرد و گفت: «از ایران می‌خواهیم که به استفاده از مجازات اعدام و سرکوب حقوق اساسی پایان دهد.»

از سوی دیگر، نانايا ماهوتا، وزير امور خارجه نيوزيلند، در واكنش به اعدام محسن شكارى، گفت: «دولت نیوزیلند از اقدام جمهوری اسلامی در اعدام یک معترض وحشت‌زده شده است. ما به شدت با مجازات اعدام در هر شرایطی مخالفیم و خواستار احترام به حقوق انسانی همه مردم ایران هستیم.»

گلریز قهرمان، نماینده پارلمان نیوزیلند، نیز گفت: «از اعدام محسن شکاری، کنشگر دموکراسی‌خواه ۲۳ ساله، غمگین و خشمگینم. باید به خاطر محسن و هزاران معترض زندانی دیگر، برای حمایت از انقلاب ایران هر چه در توان داریم انجام دهیم.»

قهرمان افزود: «نیوزیلند می‌تواند مانند متحدانش برای حمایت از معترضان ایران اقدامات بیشتری انجام دهد، اما هنوز چنین اقداماتی نکرده است.»

از سوی دیگر، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد معترضان در مادرید در واکنش به اعدام محسن شکاری و در همراهی با خیزش انقلابی ایران، بر دیوارهای سفارت جمهوری اسلامی در اسپانیا شعارنویسی کردند.

جمعى از ايرانیان ساكن سوئد شامگاه پنجشنبه برای اعتراض به اعدام معترضان مقابل سفارت جمهوری اسلامی در استکهلم تجمع کردند و شعارهاىی عليه علی خامنه‌ای سردادند.

ویدیوی منتشر شده نشان می‌دهد ایرانیان ساکن پاریس نیز برای اعتراض به اعدام محسن شکاری در برابر سفارت جمهوری اسلامی تجمع کرده و نام او را فریاد زدند.

میرحسین موسوی، از رهبران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۸۸، در واکنش به اعدام محسن شکاری در بیانیه‌ای از حصر نوشت: «به این‌گونه اعدام‌های پشت پرده و سیاست‌زده خاتمه دهید. نه تیربارها و مسلسل‌ها و نه چوبه‌های دار، جنبش مردم برای آزادی و حاکمیت بر سرنوشت خویش را متوقف نخواهد کرد.»

مهدی مهدوی‌کیا با بازنشر ویدیوی گریه‌های خانواده محسن شکاری پس از اعدام او در اینستاگرام نوشت: «چقدر عجله برای گرفتن جان یک جوان»

مهدوی‌کیا با اشاره به پرونده‌های فساد مالی جمهوری اسلامی، سئوال کرد که چرا احکام مفسدان اقتصادی اجرا نمی‌شود.

او چند روز پیش از اجرای حکم اعدام به هم‌بندی‌هایش در زندان گفته بود که «حکم اعدام را برای ترساندنم داده‌اند.»

با این حال، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به واکنش‌های مقام‌های غربی درباره اعدام محسن شکاری نوشت: «ایران در مقابله با اغتشاشات، نهایت خویشتنداری را به خرج داده و بر خلاف بسیاری از رژیم‌های غربی که حتی معترضان را با خشونت سرکوب می‌کنند، از روش‌های متناسب و استاندارد بهره گرفته است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا