ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: انفجار نطنز پروژه خرابکاری بود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران بدون اشاره به جزییات انفجار تاسیسات هسته‌ای نطنز، گفت که این انفجار یک پروژه خرابکاری بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه دوم شهریور در مصاحبه با العالم، شبکه برون‌مرزی جمهوری اسلامی، بدون اشاره به جزییات انفجار تاسیسات هسته‌ای نطنز، گفت: «در نطنز انفجار خرابکارانه رخ داده است، اما جزئیات آن را مسئولین امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.»

مقامات جمهوری اسلامی، بامداد روز پنجشنبه ۱۲ تیر از وقوع یک حادثه در سایت اتمی نطنز خبر داده و گفتند که این حادثه هیچ تلفاتی در پی نداشته است.

آقای کمالوندی در گفتگوی خود با العالم گفت: «بررسی های امنیتی خرابکارانه بودن این اقدام را تایید می کند و آنچه مسلم است اینکه در نطنز انفجار رخداده است اما در این که این انفجار چگونه صورت گرفته و با چه موادی انجام شده و جزئیات آن چیست؟ را مسئولین امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.»

اگر چه چند مقام جمهوری اسلامی «خرابکاری» و «رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی» بودن این انفجار را اعلام کرده‌اند ولی گفته می‌شود نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون موفق به تشخیص چگونگی و منبع این انفجار نشده‌اند.

کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روز، جمعه ۱۳ تیر اعلام کرد «فرضیه های مختلف در مورد علت این رخداد با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده، علت اصلی حادثه مشخص شده است» ولی «به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در تاریخ ۱۵ تیر به نقل از یک فرمانده سپاه پاسداران نوشته بود که انفجار یک بمب قوی در داخل ساختمان موجب وارد شدن خسارات سنگین به تاسیسات نطنز شده است.

همچنین جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، روز چهارشنبه، اول مرداد در گفتگو با سایت «خانه ملت» پایگاه اینترنتی وابسته به مجلس ایران در مورد نتایج بررسی محل انفجار نطنز اعلام کرد: «گزینه رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی جمع بندی قطعی ما است.»

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ‌شنبه اول شهریور اعلام کرد که نخستین سفر خود به تهران را انجام خواهد داد تا به ایران فشار آورد تا به بازرسان اجازه دسترسی به دو مكان اتمی مشکوك را بدهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز با اشاره به سفر فردا (دوشنبه) آقای گروسی به ایران ابراز امیدواری کرد که این سفر به رفع نگرانی های دو طرف کمک کند.

وی همچنین در خصوص دو مکانی که آژانس خواستار دسترسی به آنهاست، گفت: «یکی از این دو مکان در اطراف شهرضا در اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران قراردارد.»

آژانس معتقد است که در این دو سایت فعالیت‌هایی انجام شده که ایران درباره آنها گزارش نداده است.

آقای کمالوندی اما مدعی شده که «از ابتدا ایران با دسترسی به اماکن هسته ای خود مخالف نبوده است اما معتقد است سوالات آژانس بایستی مبتنی بر مبانی، مدارک و دلایل جدی باشد.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا