ایران

ارزیابی سایت نور نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از انفجار نطنز: عمدی بود

یک هفته پس از انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز و اعلام نشدن علت حادثه به‌رغم مشخص شدن «علت اصلی حادثه»، گمانه‌زنی‌ها در رابطه با تصادفی و یا حمله‌ای بودن این انفجار ادامه دارد.

وب‌سایت نور نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران امروز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه با انتشار یادداشتی به ارزیابی حادثه انفجار در سایت اتمی نطنز پرداخته و بر احتمال عمدی بودن آن، یعنی مورد حمله قرار گرفتن آن تأکید کرده است.

این سایت به این نکته اشاره کرده در صورت عمدی بودن این انفجار «انتخاب ساعت ۲بامداد روز پنجشنبه بی‌دلیل نبوده است. روز پنجشنبه و جمعه فعالیت‌های اداری و عادی در ایران تعطیل و نیمه‌تعطیل است.»

این یادداشت همچنین با اشاره به ضعف پدافندی سایت نطنز گفته که «مهم‌ترین مشکل نطنز واقع‌بودن در منطقه‌ای کویری بود که امکان دفاع از آن در شرایط تهدید سخت می‌شد.»

در ادامه می افزاید «ایران با تجربه‌ای که از سایت نطنز به دست آورد، سایت فردو را در منطقه‌ای کوهستانی و عمق زمین ساخت که آسیب‌پذیری آن را در برابر حملات هوایی کاهش داده است.»

از سوی دیگر اما به این نکته اشاره کرده که به‌دلیل استقرار سامانه‌های پدافندی اس۳۰۰ نزدیک مرزها و مراکز حساس‌تر و با احتساب «بعد مسافت از مرز، حمله هوایی به این مرکز»، «تقریبا غیرممکن» است.

در ادامه این یادداشت ادعا شده که یکی از دلایلی که می‌تواند عمدی بودن این حادثه را نشان دهد «تشابه زیاد بین حادثه نطنز و کشته شدن قاسم سلیمانی است.

بر اساس این ادعا این «تشابه زیاد» در «ترکیبی از اطلاعات و پشتیبانی به همراه اقدام» دیده می‌شود که «با توجه به حجم تخریب احتمال عمدی بودن را تقویت می کند.»

این در حالیست که روزنامه نیویورک تایمز در گزارش روز ۱۵ تیر خود به نقل از یک فرمانده سپاه پاسداران نوشته بود که انفجار یک بمب قوی در داخل ساختمان موجب وارد شدن خسارات سنگین به تاسیسات نطنز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا