ایران

فرونشست زمین در خیابان سپاه تحت تاثیر بارش‌های اخیر و بلاتکلیفی قنات‌ها رخ داد

یک مقام مسئول در وزارت راه ایران دلیل فرونشست زمین در خیابان سپاه در تهران را «آب‌شستگی‌های زیرسطحی» و «پشته کردن آب در امتداد قنات» به دلیل بارندگی‌های اخیر و بلاتکلیفی قنات‌های قدیمی شهر اعلام کرد.

علی بیت‌اللهی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، روز جمعه، هفتم مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «در مواقع بارندگی که نفوذ آب‌های سطحی به زیرسطح زمین و جریان آنها در امتداد شکاف‌ها، تونل‌ها و یا قنات‌های رهاشده در تهران شدیدتر می‌شود عمل آب‌شستگی‌های زیرسطحی شدت بیشتری پیدا می‌کند و در این شرایط اثر حرکت آب‌های زیرسطحی و آب‌شستگی‌ها احتمال بروز حفره در زیر معابر و حتی زیر ساختمان‌ها را افزایش می‌دهد.»

آقای بیت‌اللهی در ادامه دلیل اصلی فرونشست زمین در خیابان سپاه را «مسدود شدن امتداد قنات با گودبرداری‌ها یا دیواره‌های ساختمان‌ها» اعلام کرد که «به دلیل مسدود شدن آب، پشته کرده» و موجب فروریزش خیابان در میدان سپاه شده است.

به گفته او، قنات‌هایی که «زمانی انتقال آب از شمال به جنوب تهران را برعهده داشتند… از حیز انتفاع خارج و رها شدند» و حال بلاتکلیف مانده‌اند.

همزمان با سیل و رانش زمین در چند منطقه تهران، پلیس پایتخت روز پنج‌شنبه، ششم مرداد، خبر داد که بخشی از خیابان سپاه تهران نیز دچار فرونشست شده است.

فرونشست زمین اشاره به حرکت عمودی و رو به سمت پایین سطح زمین دارد و می‌تواند به دلیل فرایندهای طبیعی، فعالیت انسانی یا هر دو این عوامل رخ دهد. این پدیده که در بسیاری مناطق ایران در حال حاضر به‌ صورت بالقوه وجود دارد، در صورت بروز کوچک‌ترین زمین‌لرزه یا سیل می‌تواند موجب تلفات مالی و جانی گسترده شود.

همزمان با بارش سیل‌آسا در تهران در روزهای گذشته و وقوع پدیده رانش در برخی از مناطق از جمله امامزاده داوود، احتمال وقوع وقایع پیش‌بینی‌نشده همچون فرونشست زمین نیز افزایش یافته است.

آقای بیت‌اللهی، ماه مهر پارسال گفته بود که ایران رتبه چهارم فرونشست زمین در میان کشورهای جهان را دارا است و برای جبران این فرونشست «کمتر از ده سال فرصت داریم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا