ایرانجهان

سخنگوی پنتاگون: حضور آمریکا در منطقه، بر اقدام‌های مخرب ایران اثر بازدارندگی خواهد داشت

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد بازدارندگی در برابر فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه، بر عزم ایالات متحده برای حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز تاکید کرد.

رایدر پنجشنبه در نشست خبری خود، با اشاره به افزایش نیروهای و تجهیزات نظامی ایالات‌متحده در منطقه گفت: «معتقدیم که افزایش حضور نظامی آمریکا و متحدان و شرکایش در منطقه بر فعالیت‌های بدخواهانه ایران اثر بازدارندگی دارد.»

سخنگوی پنتاگون افزود: «امید ما این است که روند فعالیت‌های بدخواهانه ایران نزولی باشد، اما در نهایت این موضوع به آنها بستگی دارد. در این میان آمریکا هرچه در توان دارد به کار خواهد بست تا اطمینان حاصل کند امنیت و ثبات منطقه و تردد کشتی‌های تجاری در آن مختل نشود.»

پیش‌تر در روز چهارشنبه، تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، با اشاره به خطر فزاینده توقیف شناورها در تنگه هرمز از سوی نیروهای جمهوری اسلامی، بر عزم آمریکا برای افزایش حضور نظامی خود در این آبراهه تاکید کرد.

روز یک‌شنبه، نیروهای دریایی تحت حمایت غرب در خاورمیانه به رهبری آمریکا به کشتی‌هایی که از طریق تنگه هرمز سفر می‌کنند، هشدار دادند که به دلیل احتمال توقیف، تا حد امکان از آب‌های ایران دوری کنند.

از سوی دیگر، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ۱۶ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از سه هزار نیرو با دو ناو جنگی آمریکا با هدف بازداشتن جمهوری اسلامی از توقیف نفتکش‌ها پس از عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شدند.

چند روز پیش از آن نیز، مقام‌‌های آمریکایی به رسانه‌ها گفتند پنتاگون در نظر دارد برای مقابله با تهدیدهای ایران، در صورت تقاضای کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نیروهای نظامی خود را در این کشتی‌ها مستقر کند.

ایالات متحده در حال تقویت نیروهای خود در منطقه است و اوایل مرداد، در ادامه اقدام‌های آمریکا برای محافظت از خطوط کشتی‌رانی در تنگه هرمز در برابر تهدیدهای ایران، یک گردان هوایی جنگنده‌های اف-۳۵ برای پیوستن به ناوگان گشت ایالات متحده در منطقه، وارد خاورمیانه شد. این جنگنده‌ها در عملیات آمریکا در سوریه نیز استفاده خواهند شد.

اواخر تیرماه نیز، یک مقام ارشد پنتاگون در جمع خبرنگاران گفت آمریکا برای جلوگیری از اقدام‌های ایران در توقیف کشتی‌ها، در حال افزایش استفاده از هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ در محدوده تنگه هرمز است.

به گفته ارتش آمریکا، ایران طی دو سال گذشته نزدیک به بیست کشتی یا نفتکش با پرچم‌های بین‌المللی را در منطقه توقیف کرده یا تلاش کرده است تا توقیف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا