آذربایجانجهان

نامه سازمان های سیاسی آزربایجان جنوبی به سازمانهای حقوق بشری

رژیم ایران فعالان مدنی تورک آزربایجان جنوبی را تحت فشار و خشونت قرار می‌دهد!

نامه سازمان های سیاسی آزربایجان جنوبی به سازمانهای حقوق بشری

رژیم ایران فعالان مدنی تورک آزربایجان جنوبی را تحت فشار و خشونت قرار می‌دهد!

وجدان‌های آزاد جهان؛

سازمان‌های محترم حقوق بشر؛

همانطور که بر همه گان معلوم است، رژیم اسلامی حاکم بر ایران هیچ ارزش و هنجار جهانی حقوق بشری را به رسمیت نمی‌شناسد و فعالان سیاسی، مدنی، فرهنگی، رسانه‌ای، محیط زیستی را که در داخل کشور فعالیت می‌کنند، حتی بر خلاف قوانین خود در معرض ظلم و خشونت قرار می‌دهد. دستگیری خودسرانه، خشونت‌های شکنجه های جسمی و روانی در حین دستگیری، اجازه ندادن به زندانیان برای استفاده از حقوق قانونی‌شان و تحت فشار قرار دادن خانواده‌های زندانیان از اقدامات رایج در ایران است. همچنین فعالانی که به طور مستقیم از سوی نیروهای امنیتی رژیم دستگیر نمی‌شوند، از طریق تماس‌های تلفنی تهدیدآمیز، تحدید حقوق تحصیلی و کاری، تحدید حق تردد و مسافرت آزاد، محدود شدن آزادی بیان آن‌ها با روش‌های مختلف به ویژه محدودیت‌های دسترسی به اینترنت روبرو می‌شوند.

رژیم ایران تبعیض، محدودیت ها، ظلم و خشونت را به ویژه در مورد گروه‌های ملیتی و مذهبی اعمال می‌کند. وقتی تعداد فعالان در زندان‌های رژیم و نیز مجازات‌های اعدام در سراسر کشور به صورت استانی بررسی می‌شود، به وضوح مشاهده می‌شود که گروه‌های ملیتی و مذهبی در معرض سطوح بالاتری از ظلم و خشونت قرار دارند.

شهروندان تورک‌تبار در آزربایجان جنوبی و سایر مناطق ایران نیز در معرض تبعیض، محدودیت‌ها، سرکوب و خشونت رژیم اسلامی ایران هستند. اگرچه این رویکرد غیرقانونی و غیرانسانی حکومت مرکزی بر علیه آزربایجان حداقل یک قرن سابقه دارد، اما موج دستگیری‌ها و شکنجه‌های غیرقانونی فعالین آزربایجانی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارزترین سند سرکوب سیستماتیک فعلی در آزربایجان است.

بیش از دو ماه است که بیش از ده تن فعالین تورک آزربایجان جنوبی بدون هیچ دلیل و مبنای قانونی بازداشت شده و در طول بازجویی در بازداشتگاه نیروهای امنیتی رژیم تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار دارند. این فعالین در طول بازجویی از حقوق قانونی خود به ویژه از حقوق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم شده‌اند. نیروهای امنیتی رژیم با محروم کردن فعالین بازداشتی از حق تماس و ملاقات با خانواده‌شان به طور مستقیم خانواده‌های فعالین آزربایجانی را با بی‌خبر گذاشتن از وضعیت عزیزانشان مورد فشار روحی شدیدی قرار می‌دهند.

اسامی و تاریخ بازداشت فعالان بازداشت‌شده در ماه‌های اخیر به شرح زیر است:

مرتضی نورمحمدی – ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

امیرحسین آقایی – ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

آراز ابراهیم نژاد – ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

محمدرضا موحد – ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

علی بابایی – ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

جواد سودبر – ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

داوود شیری – ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

مهرداد قادری – ۲۳ شهریور ۱۴۰۲

حسین آزادی – ۳۰ شهریور ۱۴۰۲

ابراهیم عوض زاده – ۹ مهر ۱۴۰۲

ناصر رزمجو – ۹ مهر ۱۴۰۲

آیت (یوروش) مرعلی بیگلو – ۱۶ آبان ۱۴۰۲

حامد یگانه‌پور – ۱۷ آبان ۱۴۰۲

فعالانی که اسامی آن‌ها ذکر شد همچنان در بازداشت هستند و بر اساس اطلاعات دریافتی بسیاری از آن‌ها در حین دستگیری و بازجویی مورد خشونت و شکنجه قرار گرفته و می‌گیرند و منازل و محل کار آن‌ها با یورش‌های متعدد نیروهای اطلاعاتی تفتیش و وسایل شخصی آن‌ها ضبط شده است. از سوی دیگر، خانواده‌های آن‌ها همچنان در اضطراب و نگرانی از وضعیت عزیزان بازداشت شده‌شان به سر می‌برند، زیرا نتوانسته‌اند اطلاعات کافی در مورد وضعیت سلامتی اعضای بازداشت شده خانواده خود به دست آورند.

البته فعالان تورک آزربایجان جنوبی که در معرض فشار، خشونت و اعمال غیرقانونی رژیم ایران قرار گرفتند، تنها کسانی نیستند که در بالا ذکر شد و بسیاری دیگر از فعالان تحت فشار و مورد خشونت ارگان های رژیم قرار گرفتنه و به مجازات های ناعادلانه محکوم شدنده اند. به عنوان مثال، حکم 16 سال زندان محمود اوجاقلو، فعال مدنی آزربایجانی که در زندان اوین تهران محبوس و از حقوق قانونی خود محروم شده بود، قطعی شده است.

نکته قابل تامل دیگر اینکه، متاسفانه رسانه‌های فارسی و همچنین سازمان‌های سیاسی و حقوق بشری که خود را سازمان های سراسری ایران می نامند با برچسب‌هایی مانند تجزیه‌طلبی از پرداختن به مسائل حقوق بشری ملل تحت ستم در ایران اجتناب می کنند و اخبار آن‌ها را بایکوت می‌کنند. این رویکرد رسانه‌های و سازمان‌های سیاسی و حقوق بشری فارسی زبان، در خوشبینانه‌ترین حالت کار رژیم برای سرکوب مخالفانش را آسان می‌کند.

ما به عنوان سازمان‌های امضا کننده این نامه، اعمال غیرقانونی و مغایر با حقوق بشر رژیم ایران از جمله تبعیض، محدودیت، سرکوب، بازداشت، خشونت و شکنجه را به شدت محکوم می‌کنیم و امیدواریم که شما به ویژه سازمان‌های محترم حقوق بشر ما را در اطلاع‌رسانی به وجدانهای آزاد جهان در مورد نقض حقوق بشر در ایران از جمله نقض گسترده گروه‌های ملی و مذهبی یاری نمایید.

امیدواریم با یاری و همراهی شما وجدان جهان آزاده نسبت به بی‌عدالتی‌ها و بی‌قانونی‌های در حال وقوع در ایران بی‌تفاوت نمانند و صدای بلند اعتراض باعث شود که اندکی از رنج مردم ما کاسته شود.

متشکریم
زنده باد آزادی و عدالت

سازمانهای گیرنده:

Amnesty International
Human Rights Watch

امضا:

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان – دیرنیش

جنبش دانشجویی آزربایجان – آزوح

حزب دمکرات آزربایجان جنوبی – گآدپ

حزب مرکز آزربایجان

17/11/2023

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا