آذربایجانایران

ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف همزمان با صدور احکام سنگین علیه معترضان

همزمان با برگزاری مراسم چهلم هفت تن از کشته‌شدگان خیزش انقلابی، اعتراضات در نقاط مختلف کشور نیز ادامه یافت. در همین حال، قوه قضاییه همچنان به صدور احکام سنیگن علیه معترضان ادامه می‌دهد.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه های اجتماعی نشان می‌دهد که شهروندان تهرانی شامگاه پنجشنبه در محله‌های مختلف تهران علیه علی خامنه‌ای و حکومت او شعار سردادند. شهروندان تهرانی همچنین در محله شهر زیبا، محل سکونت خانواده حمیدرضا روحی، تجمع کرده و شعار دادند: «حمیدرضا نمرده، سیدعلیه که مرده»

ویدیوهای  منتشر شده در رسانه های اجتماعی ازنصب یک پارچه‌نوشته با شعار «زن زندگی آزادی» را روی یک پل عابر پیاده در شهرستان دورود لرستان نشان می‌دهد.

ویدیوی منتشر شده در رسانه های اجتماعی نشان می‌دهد که یک بنر حکومتی با تصویر سلیمانی و «جمهوری اسلامی حرم است»، جمله‌ای از وصیت‌نامه او، شامگاه پنجشنبه در اتوبان یادگار تهران به آتش کشیده شده است.

شعارنویسی نیز در شهرهای مختلف ادامه داشت. ویدیوی رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد روی دیوار پارکی در منطقه شهران تهران، پر از شعارهای اعتراضی شده است.

از سوی دیگر، مردم شیراز روز پنجشنبه هشتم دی‌ماه به استقبال هادی چوپان، قهرمان مستر المپیا، به فرودگاه این شهر رفته و برای او که قهرمانی‌اش را به زنان ایران تقدیم کرد، شعار «باشرف» سر دادند.

روستای پر سوراخ در نزدیکی ایذه در روز ۲۹ آذرماه، منتشر کرده‌اند، قرار است مراسم یادبود او روز جمعه ساعت ۹ صبح در مسجد «امام‌رضا» در روستای سراک سفلی برگزار شود.

از سوی دیگر سیاست‌های سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی نیز با هدف کنترل اعتراضات ادامه دارد. طبق گزارشات رسیده ، تعدادی از اساتید دانشگاه در دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای، آزاد و سراسری در شهرهای مختلف از جمله بابل، ساری، رشت، سنندج، یزد، اصفهان، مشهد، کرمان، تبریز به دلیل همراهی با اعتراضات از ادامه تدریس منع شده یا از ورودشان به دانشگاه جلوگیری شده است.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان نیز با اشاره به زندانی بودن بیش از ۱۰ معلم، اعلام کرد که ده‌ها فعال صنفی در سراسر کشور در انتظار احکام قضایی هستند و همچنین بسیاری از فعالان صنفی در استان‌های مختلف از مزایای رتبه‌بندی معلمان محروم شده‌اند.

در همین حال، قوه قضاییه جمهوری اسلامی به صدور احکام سنگین، از جمله اعدام و شلاق، ادامه می‌دهد. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعلام کرد مهدی بهمن، نویسنده و نگارگر زندانی، به «اعدام» محکوم شد. بهمن به دلیل مصاحبه با شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به جاسوسی متهم شده است. او در ۱۹ مهر در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد و در این مدت از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

پایگاه خبری حال‌وش نیز گزارش داد که امیرعلی جان‌آبادی، جوان ۱۸ ساله بازداشتی در جریان اعتراضات زاهدان، به ۹ ماه حبس تعزیری، ۶۰ ضربه شلاق و انجام یک تحقیق درباره «مقایسه برخورد نیروهای نظامی ایران و آمریکا با معترضان به حکومت»، محکوم شد.

پایگاه خبری حال‌وش همچنین گزارش داد دادگاه انقلاب زاهدان آیدا پورتقی، دانشجوی دانشگاه زاهدان و ستاره ریگی، نوجوان ۱۷ ساله را که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شدند، به ۹ ماه زندان، ۶۰ ضربه شلاق و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است.

در همین حال، سمانه اله‌وردی، خواهر سعید اله‌وردی، معترض زندانی ۱۸ ساله، به ایران اینترنشنال گفت برادرش بیش از ۴۰ روز است در زندان عادل‌آباد شیراز در بلاتکلیفی به سر می‌برد و در آخرین دیداری که در زندان با مادرشان داشته، قدرت تکلم او دچار مشکل شده بود.

او گفت خانواده در دو هفته اول به طور کامل از وضعیت او بی‌خبر بودند و پس از باخبر شدن از بازداشتش نیز اجازه گرفتن وکیل برای سعید را نداشتند.

با این وجود مقامات جمهوری اسلامی همچنان به توجیه کشتار معترضان و تاکید بر سیاست‌های سرکوب‌گرانه تاکید دارند. ابوالحسن کبیری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین، مدعی شد دلیل شلیک به خودروی حامل مهرداد ملک، نوجوان ۱۷ ساله کشته‌شده توسط ماموران،«بی‌توجهی به فرمان ایست» و «شلیک با تفنگ شکاری» به خودروی نیروی انتظامی بوده و گفت که راننده خودرو نیز بازداشت شده است.

مهرداد ملک در خودروی دوستش با شلیک گشت نیروی انتظامی در بخش دشتابی ارداق قزوین کشته شد.

از سوی دیگر، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، بار دیگر بر تسریع محاکمه معترضان تاکید کرد و گفت: «همکاران قضایی هرچه زودتر در راستای محاکمه و مجازات بازدارنده عناصر و مسببین اغتشاشات اخیر اقدام کنند.»

او به مقام‌های قضایی دستور داد پرونده‌های معترضان را «روزانه» پیگیری کنند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، با اشاره به بازداشت شهروندان در اعتراضات سراسری گفت: «اغلب این دست از متهمان تکلیفشان در دادسرا مشخص و منتهی به قرار (بازداشت، وثیقه، کفالت و …) شده است.»

او افزود: «یکی از اهداف این است تا فردی بی‌جهت در زندان نباشد.»

حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو علی دایی را متهم به دروغگویی کرد و گفت از مسئولان ارشد قضایی پرسیده «چرا توی گوشش نمی‌زنید؟» رسایی همچنین خواستار برخورد با یحیی گل‌محمدی و رضا کیانیان شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا