ایرانجهان

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان:پاسخ وزارت خارجه آمریکا درباره رابرت مالی غیرقابل قبول است

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پیگیری کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان درباره بازرسی از رابرت مالی، گفت تحقیق در این مورد ادامه دارد. رییس این کمیته پاسخ وزارت خارجه را غیر قابل قبول خواند و برخی نمایندگان کنگره نیز در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال از عملکرد مالی انتقاد کردند.

وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه در نامه‌ای در پاسخ به پیگیری این کمیته درباره رابرت مالی، اعلام کرد تحقیق و تفحص در این زمینه ادامه دارد و خاطرنشان کرد جزییات بیشتر را در مراحل بعدی به اطلاع این کمیته می‌رساند.

این نامه خاطرنشان کرده که وزارت خارجه آمریکا در موقعیتی نیست که مدارک مربوط به دسترسی‌های امنیتی کارکنان را ارائه کند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان کرد در نامه‌ای جداگانه به تقاضای کنگره برای برگزاری نشست علنی با ابرام پیلی، جانشین موقت رابرت مالی، و برت مک‌گرک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، پاسخ خواهد داد.

پیش‌تر در روز سه‌شنبه، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد که این وزارتخانه سه‌شنبه به درخواست مجلس نمایندگان برای ارائه جزئیات تحقیقات درباره رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، پاسخ می‌دهد.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، سه‌شنبه را مهلت پایانی پاسخ وزارت خارجه به نامه‌اش درباره تحقیق از رابرت مالی تعیین کرده بود.

ساعاتی بعد، رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با العربیه پاسخ وزارت خارجه به پیگیری این کمیته درباره بازرسی از رابرت مالی را «مطلقا غیرقابل پذیرش» خواند.

مک‌کال گفت: کنگره حق دارد بداند دقیقا چرا دسترسی امنیتی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به حالت تعلیق درآمد و چرا او بعدا از سمتش نیز تعلیق شد و اکنون هم از سوی اف‌بی‌آی تحت بازرسی قرار دارد.

او خاطرنشان کرد: «رابرت مالی کسی است که ماموریتش مذاکره با جمهوری اسلامی بوده و هیچی چیزی جدی‌تر از این نمی‌شود. از وزارت خارجه پیگیری خواهم کرد تا هفته آینده یک جلسه توضیحی محرمانه برگزار شود.»

در همین حال، لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، درباره بازرسی از رابرت مالی به ایران‌اینترنشنال گفت: «همیشه معتقد بودم رابرت مالی به عنوان یک مذاکره‌کننده، وحشتناک است. هیچوقت مذاکره‌گری او و نتیجه‌های کارش مورد تاییدم نبود.»

جاش هالی، سناتور جمهوری‌خواه، گفت: «آنچه که در ارتباط با رابرت مالی اتفاق افتاد سیاست مطلقا نامفهموم دولت بایدن درباره ایران را نشان می‌دهد که فرق چندانی با فاجعه ندارد.»

او در واکنش به گزارش تهران تایمز درباره جزییات فعالیت‌های رابرت مالی گفت: از یک طرف یک رژیم خودکامه هر چه بخواهد منتشر می‌کند و از اوضاع با خبر است، اما در مقابل دولت ما نمی‌خواهد با ما صادق باشد.

روزنامه دولتی تهران تایمز دلیل تعلیق مالی را نزدیکی به مشاوران غیررسمی ایرانی عنوان کرده است.

غیبت مالی از مذاکرات عمان به این معنی است که کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا، هدایت گفت‌وگوها با ایران را بر عهده گرفته‌اند و رابرت مالی از جریان مذاکرات کنار گذاشته شده است.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، با هدف احیای برجام، رابرت مالی را به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نصب کرده بود.

رابرت مالی در طول سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، تلاش‌های خود را بر متقاعد کردن رهبران ایران برای بازگشت به محدودیت‌های اعمال شده هسته‌ای در برجام متمرکز کرد. با این حال، مذاکره کنندگان ایرانی حتی حاضر به ملاقات حضوری با او نشدند.

در طول دوره خدمت مالی، دولت بایدن در عمل به اجرای تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران پایان داد. صادرات روزانه نفت ایران در سال ۲۰۱۹ و نیمه اول سال ۲۰۲۰ به سختی به ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز می‌رسید، اما امروز این صادرات به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است.براساس منابع مطلع، رابرت مالی قبل از مرخصی غیرمنتظره خود، در تلاش برای آزاد کردن زندانیان دوتابعیتی از ایران بود. به گفته این منابع، او قصد داشت پس از آزادی این زندانیان از سمت خود کناره‌گیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا