اقتصادجهانخاورمیانه

بسته شدن کانال سوئز برای تجارت نفت به چه معناست؟

مصر اعلام کرد که نجات یک کشتی باری با پرچم پاناما که بخاطر به گِل نشستن کانال سوئز را برای حمل و نقل بسته است ممکن است هفته ها طول بکشد.

مصر اعلام کرد که نجات یک کشتی باری با پرچم پاناما که بخاطر به گِل نشستن کانال سوئز را برای حمل و نقل بسته است ممکن است هفته ها طول بکشد. به گل نشستن کشتی کانتینری به نام «اِوِر گیوِن» باعث شده که حمل و نقل نفت در سوئز، یکی از مهمترین کانالهای آبی جهان که اروپا، خاورمیانه و آسیا را بهم متصل می کند، مختل شود.

ارقام نشان دهنده جدی بودن کوچکترین اختلال در تجارت بین المللی نفت است.

سال گذشته ۱.۷۴ میلیون از ۳۹.۲ میلیون بشکه نفت خام حمل شده روزانه از طریق دریا از کانال سوئز عبور کرده است. نفت و سوخت خام از هر دو جهت در کانال سوئز به طول ۱۹۳ کیلومتر حمل می شود.

طبق اعلام شرکت کپلر، اروپا در سال ۲۰۲۰ روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت خام از منابع شرق سوئز وارد می کند. اکثریت قریب به اتفاق اینها از طریق کانال سوئز به قاره منتقل شدند.

میزان صادرات نفت خام از مسیر سوئز به جنوب و شرق آسیا در ژوئن سال ۲۰۲۰ به رکورد ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز رسید. در ماه نوامبر کمترین رقم با ۳۱۰ هزار بشکه در روز مشاهده شد.

سال گذشته، حدود ۹ درصد از فرآورده های نفتی تصفیه شده جهانی نیز، با ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز، از طریق کانال سوئز حمل و نقل شد. نفتا که با تقطیر نفت خام در شرایط جوی بدست می آید، به بیشترین محصولی تبدیل شد که از کانال سوئز عبور کرد.

به گزارش رویترز، ۸۰ درصد نفت ارسال شده از خلیج به اروپا از طریق خط لوله «سومد» كه سوئز را به مدیترانه متصل می كند، منتقل می‌شود.

طبق داده های سال ۲۰۱۸، حدود ۱.۳ میلیون بشکه نفت در روز از طریق این خط لوله با ظرفیت ۲.۸ میلیون بشکه در روز عبور می کند.

همچنین، اطلاعات کشتیرانی لویدز لیست نشان می‌دهد که روزانه حدود ۵.۱ میلیارد دلار کالا از طریق کانال سوئز به غرب و حدود ۴.۵ میلیارد دلار کالا به شرق می‌رود. به این ترتیب، روزانه حدود ۱۰ میلیارد دلار کالای بار دیگر کشتی‌ها در دو سوی این کانال گیر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا