خاورمیانه

گسترش عملیات زمینی و حمله‌های هوایی اسرائیل علیه غزه و تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری

همزمان با گسترش عملیات زمینی اسرائیل در غزه و بمباران هوایی این باریکه، حمله نیروهای اسرائیلی به مناطق مختلف کرانه باختری نیز ادامه داشت. حماس نیز به شهرهای مختلف اسرائیل، از جمله تل‌آویو حمله‌های راکتی انجام داد که تعدادی از آنها از گنبد آهنین گذشتند.

در ادامه انتقادهای جهانی از حمایت جمهوری اسلامی از حماس، بنیامین نتانیاهو گفت: نمی‌توان گفت که ایران در برنامه‌ریزی حمله ۷ اکتبر شرکت داشته است اما آنها حماس را تامین مالی می‌کنند.

نتانیاهو عملیات زمینی جاری در غزه، را مرحله دوم این جنگ خواند و گفت: جنگ در داخل نوار غزه دشوار و طولانی خواهد بود.

او با تاکید بر انجام همه تلاش‌ها برای بازگرداندن گروگان‌ها گفت: حمله زمینی به غزه ممکن است به بازگرداندن گروگان‌ها کمک کند.

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به اینکه حماس از بیمارستان‌های غزه به عنوان مراکز فرماندهی استفاده می‌کند، از مردم غیرنظامی غزه خواست به مناطق امن بروند.

بنیامین نتانیاهو همچنین در دیدار با نمایندگان خانواده‌هایی که عزیزانشان توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند، متعهد شد که اسرائیل «هر امکانی را برای آزادی آن‌ها به کار خواهد گرفت.»

نمایندگان خانواده‌‌های گروگان‌های اسرائیلی در دیدار با بنیامین نتانیاهو خواستار تبادل زندانیان فلسطینی با گروگان‌ها شدند.

از سوی دیگر، یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه آماده ‌است گروگان‌های اسرائیلی را «فورا» با تمام زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل مبادله کند.

در همین حال، آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد همزمان با افزایش نگرانی‌ها از احتمال گسترش جنگ اسرائیل و حماس به نقاط دیگر منطقه، وزیر دفاع عربستان سعودی دوشنبه به آمریکا سفر می‌کند. طبق این گزارش، او قرار است در این سفر با وزیران دفاع و خارجه، مشاور امنیت ملی و چند سناتور آمریکایی دیدار کند.

رویترز نیز به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داد درپی گسترش عملیات زمینی اسرائیل در غزه، شورای امنیت دوشنبه تشکیل جلسه می‌دهد.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مذاکرات بین اسرائیل و حماس با میانجیگری قطر با «سرعت بسیار کندتر» نسبت به قبل از تشدید تنش‌ها، در جریان است.

حمله‌های اسرائیل به غزه

ارتش اسرائیل اعلام کرد در جریان عملیات زمینی که از شامگاه جمعه آغاز کرده، نیروهای آن به چند موضع حماس که در تلاش برای انجام حملات موشکی و خمپاره‌ای بودند و یک خانه بمب‌گذاری شده، حمله کردند و چندین عضو حماس نیز در جریان این حملات کشته شدند.

از سوی دیگر، در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه‌های پناهجویان در دیرالبلح و المغراقة در غزه، دست‌کم ۲۱ نفر کشته شدند.

ارتش اسرائیل با اشاره به استفاده حماس از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی هشدار داد: مرکز فرماندهی حماس زیر بیمارستان شفا در غزه، در حال مصرف همه اقلام ضروری، از جمله سوخت، اکسیژن، آب و برق این مجموعه است.

در همین حال، نت بلاکس و رسانه‌های فلسطین از بازگشت ارتباط اینترنت و تلفن همراه به وضعیت عادی در غزه خبر دادند. در دو روز اخیر، اینترنت در غزه دچار اختلال شدید بود و همین وضعیت فعالیت‌های گروه‌های امدادی را با بحران شدیدتری مواجه کرده بود.

وزارت بهداشت حماس اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان حملات اسرائیل به نوار غزه به هفت هزار و ۷۰۳ نفر رسیده است. بنا بر این گزارش، سه هزار و ۵۰۰ نفر از این قربانیان کودک بودند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) با اشاره به کشته شدن ۵۳ از همکاران این آژانس در جریان درگیری‌ها در نوار غزه، شرایط فعلی این منطقه را «جهنم روی زمین» دانست.

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت ادامه حملات زمینی اسرائیل به غزه ممکن است به قیمت جان هزاران غیرنظامی فلسطینی تمام شود.

او با اشاره به نحوه انجام عملیات نظامی اسرائیل تاکنون و «سابقه ۵۶ ساله اشغال‌گری از سوی این کشور»، هشدار داد حمله زمینی تمام عیار به غزه ممکن است «عواقب فاجعه‌باری» به همراه داشته باشد.

حمله‌ها به کرانه باختری

ارتش اسرائیل با انتشار ویدیوها و گزارش‌هایی اعلام کرد با عملیاتی در کرانه باختری، ۱۱ فرد تحت تعقیب را دستگیر کرده که دو نفر از آنها همدستان حماس بوده‌اند و خانه‌شان را خراب کرده است.به گفته ارتش اسرائیل، در جریان این عملیات، شورش‌هایی رخ داده که آنها را مهار کرده است.

رسانه‌های فلسطینی از حمله نیروهای اسرائیلی به شهرهای جنین، طولکرم و اردوگاه‌ پناهجویان عسکر در شهر نابلس در کرانه باختری خبر دادند.

همچنین به گزارش رسانه‌های فلسطینی، نیروی‌های اسرائیلی و شبه‌نظامیان فلسطینی در اردوگاه پناهجویان بلاطه در شرق نابلس وارد درگیری مسلحانه شدند.

طبق این گزارش‌ها، سه فلسطینی در درگیری‌های کرانه باختری کشته شدند.

حمله‌ها به اسرائیل

ویدیوها و گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی حاکی است روز شنبه ششم آبان‌ماه راکت شلیک‌شده از سوی حماس با گذر از گنبد آهنین به منطقه‌ای مسکونی در شهر تل‌آویو اسرائیل برخورد کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، سقوط یک راکت در شهر اشدود اسرائیل نیز منجر به آسیب دیدن خودروها و چند ساختمان شده است.

راکت‌های حماس همچنین با گذر از گنبد آهنین به شهرهای خولون، رمت‌گن و کریات اونو برخورد کردند، اما این حمله‌ها تلفاتی به همراه نداشت.

ادامه موضع‌گیری‌های بین‌المللی

هم‌زمان با مراحل اولیه عملیات زمینی اسرائیل در غزه، ابراهیم رئیسی گفت که ارتش اسرائیل شامگاه شنبه هنگام آغاز حمله زمینی به غزه متحمل «خسارت سنگین» و «شکست» شده و «دومین پیروزی» برای حماس رقم خورده است. او همچنین گفت: «آمریکا جواب پیام‌های خود را به صورت عملی و آشکار در میدان دیده است.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، حمله زمینی اسرائیل به غزه را «محدود و ادعایی» اسرائیلی‌ها خواند و مدعی شد که اسرائیل سرویس اینترنت در غزه را قطع کرده تا «آثار تلفات، خسارات و زمین‌گیر شدن ارتش شکست‌خورده‌اش به جهان مخابره نشود.»

از سوی دیگر، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه ششم آبان گفت کشته شدن غیرنظامیان و کودکان در غزه خلاف قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. جوزپ بورل خواهان توقف درگیری‌ها برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به منطقه شد.

لبنان و سوریه متاثر از مناقشه حماس و اسرائیل

تعدادی از مواضع نظامی و شهرهای اسرائیل در شمال این کشور با خمپاره‌ها و موشک‌های ضدتانک شلیک شده از خاک لبنان هدف قرار گرفت.

سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد تاکنون بالغ بر ۲۹ هزار نفر در لبنان در پی درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل آواره شده‌اند.

به گزارش فرانس۲۴، درگیری‌ها منجر به کشته شدن ۵۸ نفر در لبنان شده است.

هم‌زمان با شدت گرفتن تنش‌ها، مقام‌های لبنانی دستورالعمل‌هایی احتیاطی برای تخلیه فرودگاه بین‌المللی بیروت در صورت به وجود آمدن شرایط اضطراری صادر کردند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد موشکی را که از سوی لبنان شلیک شده بود، رهگیری و ساقط کرده است.

هاآرتص نوشت اسرائیل زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.

وای‌نت به نقل از یک منبع خبری وابسته به اپوزیسیون سوریه نوشت یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی که حامل تسلیحات برای گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه و لبنان بود، در نزدیکی شهر حمص در غرب سوریه فرود آمد.

وای‌‌نت به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، وابسته به حزب‌الله خبر داد «تحرکات مشکوکی» از سوی نظامیان آمریکا در پایگاه‌های نظامی این کشور در سوریه دیده می‌شود.

بنا بر این گزارش، در سه روز گذشته بالغ بر ۵۰ کامیون تجهیزات نظامی وارد سوریه شده و سامانه‌های‌ ضدپهپادی در این پایگاه‌ها مستقر شده‌اند.

سفارت آمریکا در بیروت به شهروندان این کشور توصیه کرد به دلیل «شرایط امنیتی غیرقابل پیش‌بینی»، «هم‌اکنون» لبنان را ترک کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا