ایرانجهان

تحريم برنامه موشکی و پهپادی ایران توسط آمريكا قبل از پایان محدودیت‌های سازمان ملل

حامیان این قانون می‌گویند حتی با وجود محدودیت‌های سازمان ملل، موشک‌ها و پهپادهای ایرانی سربازان، متحدان و شرکای آمریکا را در سراسر خاورمیانه هدف قرار می‌دهند و به تهاجم نظامی نامشروع پوتین علیه اوکراین دامن می‌زنند

رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را ارائه کردند که هدف آن تحریم تولید و صادرات موشک‌ها و پهپادها از سوی ایران است.

به گزارش «جوئیش اینسایدر»، این لایحه سه‌شنبه، 19 اردیبهشت در حالی ارائه شده که قرار است به زودی محدودیت‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران منقضی شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2015 در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین قدرت‌های جهانی و ایران محدودیت‌هایی را برای فروش، خرید و انتقال موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران اعمال کرد، اما این محدودیت‌ها قرار است در ماه اکتبر منقضی شوند.

قانون مبارزه با صادرات گسترده موشک‌های ایران (مبارزه با جنایت)، تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع می‌کند و از دولت آمریکا می‌خواهد راهبردی را برای جلوگیری از پایان محدودیت‌های سازمان ملل ترسیم کند.

حامیان این قانون که از هر دو حزب اصلی ایالات متحده هستند، در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «حتی با وجود محدودیت‌های سازمان ملل، موشک‌ها و پهپادهای ایران سربازان، متحدان و شرکای آمریکا را در سراسر خاورمیانه هدف قرار می‌دهند و به طور فزاینده‌ای به جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی ولادیمیر پوتین علیه اوکراین دامن می‌زنند».

در این بیانیه همچنین آمده است: «بدون اقدام فوری، موشک‌ها و پهپادهای ایران می‌توانند ویرانی بزرگ‌تری در سراسر جهان ایجاد کنند.»

این لایحه تحریم‌هایی را علیه هر فردی که در برنامه موشکی ایران دخیل است – از جمله کمک به ایران در دستیابی یا استقرار فناوری موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین – اعمال می‌کند.

ارائه فناوری یا قطعات موشک به ایران، مشارکت در ساخت موشک یا پهپاد مشترک، آموزش افراد همسو با ایران در استقرار موشک یا پهپاد، ذخیره یا حمل موشک یا پهپاد ایرانی یا واردات یا صادرات فناوری موشک یا پهپاد به داخل یا خارج از ایران، مشمول این تحریم‌ها خواهد بود.

این تحریم‌ها تا زمانی که دولت نتواند به کنگره اثبات کند که دولت ایران «دیگر به طور مکرر از تروریسم بین‌المللی حمایت نمی‌کند» و «تعقیب، دستیابی و توسعه برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی و موشک‌های بالستیک و فناوری پرتاب موشک خود را متوقف کرده و به طور قابل راستی‌آزمایی از بین برده است» به قوت خود باقی خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا