ایران

منابع اسرائیلی: سرهنگ کشته شده سپاه پاسداران جانشین فرمانده یگان ۸۴۰ نیروی قدس بود

در پی کشته شدن یک سرهنگ سپاه پاسداران به نام حسن صیاد خدایی در تهران، رسانه‌های اسرائیلی به نقش او در حملات تروریستی علیه اسرائیل اشاره کرده و او را جانشین فرمانده یگان ۸۴۰ نیروی قدس معرفی کردند، یگانی که ماموریت آن ضربه زدن به منافع و حمله به شهروندان اسرائیل است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، این عضو ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در طراحی حملات علیه شهروندان و منافع اسرائیلی در کشورهای مختلف از جمله قبرس، ترکیه، کلمبیا و همچنین آفریقا نقش داشت و به همین دلیل از ماه‌ها پیش هدف بوده است.

رسانه‌های ایران عصر یکشنبه، اول خرداد، خبر دادند که یک سرهنگ سپاه پاسداران در کوچه «خزعل» خیابان «مجاهدین اسلام» با شلیک پنج گلوله افراد مسلح کشته شد.

نام این فرد ابتدا «صیاد خدایاری» و بعدا «حسن صیاد خدایی» گزارش شد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای این قتل را به گروه‌های «ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی» نسبت داد که می‌تواند اشاره به کشورهایی چون اسرائیل باشد.

در اطلاعیه سپاه پاسداران همچنین از مقتول به عنوان یکی از «مدافعان حرم» نام برده شد؛ عبارتی که از جمله برای اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه و عراق به کار می‌رود.

رسانه‌های اسرائیلی، از جمله کانال ۱۳، پس از انتشار خبر کشته شدن این عضو سپاه پاسداران از او به عنوان فردی که در رشته حملات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان نقش داشت یاد کردند.

کانال ۱۳ اسرائیل همچنین گزارش کردند صیاد خدایی کسی بود که منصور رسولی را برای ترور کنسول اسرائیل در استانبول مامور کرده بود.

ایران اینترنشنال پیش از این در گزارش‌هایی اختصاصی به همکاری منصور رسولی با یگان ۸۴۰ نیروی قدس اشاره کرده بود.

نام یگان ۸۴۰ نیروی قدس در یک سال و نیم اخیر چندین بار در خبرها تکرار شده است.

نخستین بار آبان ۹۹ ارتش اسرائیل از وجود این یگان خبر داد و اعلام کرد که مسئولیت این واحد «طراحی و فراهم کردن تمهیدات ترور در خارج از ایران است».

ارتش اسرائیل در آن بیانیه با اشاره به ماموریت‌های تروریستی این یگان، از جمله به موردی تازه، یعنی مین‌هایی که این واحد در جولان، در مرز سوریه و اسرائیل، کار گذاشته بود اشاره کرد.

در سال‌های اخیر کشته شدن شمار دیگری از اعضای سپاه پاسداران و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به اسرائیل منسوب شده بود.

کشته شدن محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و از دست اندرکاران برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی، در هفتم آذر ۹۹ یکی از این موارد بود.

برخی حملات و انفجارها در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز به اسرائیل منتسب شده است.

سال گذشته فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی، گفت در طول ۱۵ سال گذشته پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده و به جز آن انفجارهای کوچک هم رخ داده است.

کشته شدن صیاد خدایی در تهران تقریبا همزمان با انتشار یک اطلاعیه سپاه پاسداران بود که در آن، از دستگیری اعضای یک شبکه خبر می‌داد که به ادعای این نهاد «با هدایت» موساد «اقدام به آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی» می‌کردند.

این اطلاعیه دو هفته پس از انتشار فیلم اعترافات منصور رسولی درباره قصد ترور سه نفر با دستور سپاه قدس منتشر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا