آذربایجانایرانفرهنگ و هنر

بازار تبریز و بازار استانبول خواهر خوانده می‌شوند

حسین اسماعیل سنگری، مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز از انجام پروتکل‌هایی برای تنظیم خواهرخواندگی بین بازار تبریز و بازار استانبول خبر داد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز روز پنجشنبه ۳ مهرماه عنوان کرد: «این خواهرخواندگی از طرف اداره کل میراث و گردشگری آذربایجان شرقی، استانداری و کنسولگری ترکیه در تبریز در حال پیگیری است.»

آقای سنگری گفت: «بعد از آتش سوزی که در بازار تبریز رخ داد، مطالعات گسترده‌ای درخصوص مدیریت بحران آتش سوزی انجام شد، اکنون نیز قصد داریم قبل از وقوع سایر بحران‌ها مانند زلزله و حتی آسیب‌هایی که می‌توانند تبدیل به بحران شوند، پلن مدیریت بحران و شرح وظایف ارگان‌های مختلف را تعریف و تبیین کنیم.»

او در ادامه افزود: «بازار، تک بنا نیست بلکه ۲۷ هکتار طاق و گنبد است و وقتی از بزرگ‌ترین سازه سر پوشیده آجری دنیا صحبت می‌شود، مدیریت بحران آن بسیار اهمیت دارد.»

این در حالیست که آقای سنگری برای «ادامه مرمت اضطراری بازار دوه‌چی» گفت که «هر زمان بودجه و اعتبارات اختصاص یابد مرمت‌ها را ادامه می‌دهیم.»

آقای اسماعیل سنگری اظهار داشت «درحال حاضر نه تنها گردشگر خارجی نداریم بلکه گردشگران داخلی نیز کمتر سفر می‌کنند و درواقع می‌توان گفت بیشتر مردم تبریز هستند که برای خرید به بازار سر می‌زنند و در شرایط فعلی تعداد گردشگران داخلی نیز بسیار اندک است و می‌توان گفت تنها ۱۰ درصد سال‌های گذشته است.»

مجموعه بازار تبریز با وسعتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگترین مکان تجاری سرپوشیده در دنیا به شمار می‌رود و به عنوان میراث جهانی از طرف سازمان یونسکو نیز ثبت شده است. هرگونه فعالیت‌های سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی در این بازار انجام می‌شود. ۷ هزار مغازه در بازار تبریز فعالیت اقتصادی دارند که بیشترین آن مربوط به صنعت فرش و متعلقات آن است.

اوایل دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، با همکاری بازاریان حدود ۹۰ درصد بازار تبریز مرمت شد. مجید چترروز، مسئول مرمت بازار تبریز و کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آن زمان به رسانه ها گفت که حدود ۷۰ درصد هزینه مرمت بازار از سوی بازاریان تامین شده و تنها ۳۰ درصد را سازمان میراث فرهنگی پرداخته است.

علاوه بر وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد در بازار تبریز و وارد کردن آسیب‌های جدی به این سازه تاریخی که تا به‌حال اقدامات جدی در این خصوص صورت نگرفته است، این بازار هنوز مشکلات زیرساختی بسیاری دارد.

از جمله اینکه شبکه فاضلاب فرسوده بازار تبریز بازسازی نشده است. بازاری که صد در صد مدیریت آن بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، دچار فرسایش تاریخی شده؛ چون تاسیسات شهری که در حوزه سایر ادارات از جمله اداره برق و شهرداری است، از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا