جهان

«سوئیفت» برای تحریم بانک‌های روسیه آماده می‌شود

محرومیت بانک‌های روسیه از سیستم مالی جهانی سوئیفت، بانک مرکزی روسیه را «فلج» و باعث سقوط آزاد ارزش «روبل» و انزوای اقتصادی مسکو خواهد شد.

به دنبال آماده‌سازی کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه به‌دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین، انجمن بین‌المللی ارتباطات مالی «سوئیفت»، یکشنبه 27 فوریه، اعلام کرد، برای اجرای تحریم‌های مالی علیه بانک‌های روسیه آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، انجمن بین‌المللی ارتباطات مالی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال مذاکره با مقامات اروپایی برای تعیین نهادها و بانک‌های روسی است که مشمول اعمال تحریم‌های جدید مالی خواهند شد.

با اعمال تحریم‌های «سوئیفت» علیه ده‌ها بانک روسی، ارسال پول به داخل یا خارج از این کشور برای بسیاری از موسسات مالی غیرممکن خواهد شد و این امر شرکت‌های بزرگ روسی را به ویژه در زمینه خرید نفت و گاز از این کشور را در وضعیت بحرانی قرار می دهد.

بسیاری از ناظران اقتصادی بر این باورند که انزوای روسیه از کل این سیستم مهم بانکی بین‌المللی ممکن است منجر به آسیب فوری به اقتصاد روسیه شود، به خصوص که به معنای جدا کردن روسیه از معاملات بین‌المللی، از جمله درآمدهای تولید نفت و گاز است که بیش از 40 درصد درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد.

بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه

کشورهای غربی (اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کانادا و استرالیا…)، شنبه بسته تحریمی جدیدی را علیه مسکو در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین به تصویب رساندند. اما این تحریم‌ها تعدادی از بانک‌های روسیه را از محرومیت کامل سوئیفت مستثنی کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد، این گروه از قدرت‌های جهانی در نظر دارند با منزوی کردن روسیه از سیستم مالی بین‌المللی و اقتصاد کشورهای غربی، این کشور را به پرداخت هزینه‌ای سنگین مجبور کنند.

در بیانیه این کشورها آمده است که محروم کردن شماری از بانک‌های ویژه روسیه از دسترسی به سوئیفت در راستای مجازات مسکو به‌دلیل حمله به اوکراین صورت می‌گیرد.

کشورهای غربی همچنین اعلام کردند، اقدامات محدودکننده‌ای برای جلوگیری از استفاده بانک مرکزی روسیه از «ذخایر بین‌المللی خود به شیوه‌هایی که تأثیر تحریم‌ها را تضعیف می‌کند» اعمال می‌کنند.

به گفته اتحادیه اروپا، تحریم‌ها در حال حاضر حدود 70 درصد از بخش بانکی روسیه را شامل شده است.

انزوای بین‌المللی روسیه

در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی گفت، تحریم‌های غرب که بسیاری از بانک‌های روسیه را از سیستم مالی جهانی قطع می‌کند و بانک مرکزی روسیه را «فلج» و باعث «سقوط آزاد» ارزش «روبل» و انزوای اقتصادی بیشتر مسکو خواهد شد.

او گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خود مسئول تحمیل این هزینه‌های اضافی جنگ بر کشورش خواهد شد.

او گفت که یک تیم کاری برای تعقیب افرادی از حلقه نزدیک به پوتین «الیگارشی‌های روس» و مصادره قایق‌های تفریحی، هواپیماهای خصوصی، ماشین‌های لوکس و خانه‌های لوکس آنها در کشورهای غربی تشکیل شده است.

کرملین پیشتر تأثیر تحریم‌های غرب، از جمله تحریم‌هایی که دو روز پیش پوتین را هدف قرار داد، کم اهمیت جلوه داد و آن را «نشانه‌ی ناتوانی غرب» دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا