جهانسیاست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برای توافق فقط چند هفته فرصت باقی است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز دوشنبه خود با اشاره به سرعت برنامه هسته‌ای ایران، فرصت برای توافق را بسیار محدود و در حد چند هفته خواند و افزود: در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، آمریکا باید در جهت افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک گام بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که برای توافق فقط چند هفته فرصت باقی مانده است و ایالات متحده در صورت بی‌‌نتیجه ماندن مذاکرات وین، فشار بر ایران را افزایش می‌دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز دوشنبه خود با اشاره به سرعت برنامه هسته‌ای ایران، فرصت برای توافق را بسیار محدود و در حد چند هفته خواند و افزود: در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، آمریکا باید در جهت افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک گام بردارد.

پرایس در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه یازدهم بهمن ماه خود درباره وضعیت آمریکایی‌های زندانی در ایران، نیز گفت که آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران از اولویت‌های اصلی ایالات متحده در مذاکرات وین است.

پیش از این در هفته گذشته لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، نیز هشدار داده بود که پیشرفت مذاکرات احیای برجام به اندازه کافی سریع نبوده و گفت‌گوها در حال رسیدن به بن‌بست خطرناکی است.

خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه یازدهم بهمن ماه از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که مذاکرات غیر مستقیم بین آمریکا و ایران در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال ورود به «آخرین مرحله» است و همه طرف‌ها باید تصمیمات سیاسی سختی بگیرند.

درباره توقف در مذاکرات وین و جلسات فشرده هفته گذشته در وین نیز این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که ما در مذاکرات پیشرفت کردیم و لیست اختلافات را فقط به اولویت‌های کلیدی همه طرف‌ها محدود کردیم و اکنون زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی است.

این مقام که خواست اسمش منتشر نشود، گفت که واشینگتن پیشتر برای رفع تحریم‌هایی که با توافق هسته‌ای مغایرت دارد اعلام آمادگی کرده است و در حال حاضر توپ در زمین ایران است.

به گفته این مقام آمریکایی حالا زمان آن است که ایران تصمیم بگیرد که آیا آماده اتخاذ تصمیمات لازم برای بازگشت متقابل به برجام را دارد یا نه.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر احتمال دیدار یا مذاکره مستقیم با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

احتمال مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا پس از سخنان دی ماه علی خامنه‌ای قوت گرفت که گفت: «اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست.»

پس از آن حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفت که اگر نیاز باشد که در سطحی از مذاکرات، مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشیم، این کار را انجام خواهیم داد.

در واکنش به سخنان امیرعبداللهیان، یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز گفت ایالات متحده برای دیدار مستقیم و فوری با ایران درباره برنامه هسته‌ای آماده‌ است.

این سخنان با واکنش‌هایی در داخل ایران همراه شد از جمله نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان مذاکره مستقیم را طرح فریب خواند.

پس از آن نیز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت که امیرعبداللهیان در جلسه‌ای با اعضای این کمیسیون گفته که تا امروز مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا