جهان

غول نفتی چین در تدارک قطع همکاری با غرب است

غول نفتی چین برای قطع فعالیت‌های خود در بریتانیا، کانادا و ایالات متحده آماده می‌شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این تصمیم در پی نگرانی پکن از احتمال تحریم و مسدود شدن دارایی‌هایش در این کشورها بدلیل مواضع چین در مورد حمله روسیه به اوکراین، اتخاذ شده است. این در حالیست که تولیدات شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) در این سه کشور تنها در سال گذشته به مرز ۲۲۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

مواضع پکن در «حمایت» از کرملین و عدم محکوم کردن تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در حالی بر روابط این کشور با دنیای غرب سایه افکنده که از قبل هم این رابطه بین منافع تجاری و دغدغه‌های حقوق بشری در نوسان بود.

ایالات متحده آمریکا هفته گذشته چین را تهدید کرده بود در صورت کمک به مسکو برای دور زدن تحریم‌های غرب، باید منتظر عواقب آن باشد. روز گذشته هم وزیر خزانه داری آمریکا با اتخاذ موضعی مشابه، همراه شدن پکن با تحریم‌های کشورهای غربی علیه مسکو را خواستار شد.

از سرمایه‌گذاری این شرکت دولتی چین در بریتانیا، کانادا و آمریکا بیش از ده سال نمی‌گذرد. سینوک ۱۵ میلیارد دلار از نکسن کانادا را هم در اختیار دارد، مزیتی که چین را به قله تولیدکنندگان در سطح دنیا رساند.

این دارایی ۱۵ میلیارد دلاری که شامل سهام در تاسیسات دریای شمال، خلیج مکزیک و پروژه‌های نفتی کاناداست روزانه به تولید حدود ۲۲۰ هزار بشکه نفت منجر می‌شود.

رویترز ماه گذشته گزارش داده بود که سینوک از طریق بانک آو آمریکا مهیای فروش سهام خود در دریای شمال شده است.

همزمان سینوک بواسطه بالارفتن قیمت نفت و گاز در پی حمله روسیه به اوکراین منفعت زیادی کسب کرده و امیدوار است با توجه به اینکه کشورهای غربی به دنبال گسترش تولیدات داخلی و یافتن جایگزینی برای انرژی وارداتی از روسیه هستند، مشتریان بیشتری پیدا کند.

شرکت نفتی سینوک البته بتازگی از توقف پروژه‌های خود در روسیه هم خبر داده و مذاکرات برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی و گاز روسیه را متوقف کرده بود.

این در حالیست که آرامکو، غول نفتی عربستان هم بتازگی از آمادگی و تمایل خود برای افزایش همکاری‌های مشترک با چین و بویژه با شرکت سینوک خبر داده است.

سینوک در عین حال پروژه‌های بلندپروازانه‌ای را در آمریکای لاتین و آفریقا دنبال می‌کند. از برزیل، گینه و اوگاندا بعنوان اولویت‌های این شرکت چینی نام برده می شود.

یورو نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا