ایران

تداوم صدور احکام اعدام و شلاق علیه معترضان، همزمان با وخامت حال زندانیان شکنجه شده

در حالی که اخبار جان‌باختن معترضان مجروح ادامه دارد و گزارش‌ها از وخامت حال بسیاری از زندانیان در اثر شکنجه و فشارهای ماموران سرکوبگر خبر می‌دهند، قوه قضاییه جمهوری اسلامی همچنان به صدور احکام اعدام، شلاق، حبس‌های طولانی و اعمال وثیقه‌های سنگین علیه معترضان ادامه می‌دهد.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشت گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه غزال امیری دانشجوی دانشگاه شیراز در اعتراضات ۱۸ مهر باتوم خورده اما به دلیل ترس از بازداشت به بیمارستان نرفته است. روز بعد حال این دانشجو وخیم شده و پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست می‌دهد.

این کانال که اخبار دانشجویی را منتشر می‌کند، در عین حال خاطرنشان کرده که «مستقلا نحوه‌ کشته شدن غزال امیری را تایید یا رد نمی‌کند.».

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، دندان‌های صالح میرهاشمی، معترض محکوم به اعدام، در زندان و زیر شکنجه شکسته و پرده گوش او نیز پاره شده است. صالح میرهاشمی به تازگی ازدواج کرده، و مادر او در اثر فشار عصبی ناشی از وضعیت فرزندش، حال وخیمی دارد.

در همین حال، پایگاه خبری هرانا گزارش داد ابراهیم نارویی که در جریان اعتراضات سراسری در زاهدان بازداشت شده بود از سوی شعبه شش دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد.

از سوی دیگر،تصویر ویدیویی از مادر و پدر سعید یعقوبی، معترض محکوم به اعدام در اصفهان، منتشرشده که در آن می‌گویند پسرشان سعید نان‌آور خانه بوده و خواستار آزادی او شدند.

همچنین بر اساس گزارش‌‌ها و فایل صوتی منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، حسن فیروزی، معترض بازداشتی که دخترش به تازگی متولد شده ، در تماس از زندان از مردم ایران خواسته «کاری کنید که دخترم را یک بار ببینم. من چه امضا بکنم و چه نکنم مرا می کشند. دلم می‌خواهد آخرین بار دخترم را ببینم.»

خبرگزاری میزان نیز در توییتی با اشاره به بازداشت پوریا جواهری، معترض جوان، در کامیاران، او را متهم کرد که «با اسلحه به سمت مامورین انتظامی شلیک کرده است.»

میزان افزود قرار بازداشت پوریا جواهری به اتهام «محاربه» صادر شده و پرونده‌اش در دادگستری کامیاران در حال رسیدگی است.

از سوی دیگر، نگرانی‌ها از صدور سایر احکام سنگین و وضعیت مبهم بسیاری از افراد بازداشت شده و شرایط خانواده‌های آنان ادامه دارد.

همسر وریا قمری، فعال کارگری، در نامه‌ به سازمان‌های حقوق بشری و کارگری گفت نیروهای لباس شخصی همسرش را ۱۸ دی‌ماه در حال دستفروشی در شهر سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. این در حالی است که این خانواده به دلیل نارسایی کلیوی فرزندشان تحت فشار مالی شدیدی هستند.

همسر احسان پیربرناش نیز خبر داد که این روزنامه‌نگار زندانی با وجود نامه پزشک زندان مبنی بر بیماری و عدم تحمل حبسدر دادگاه انقلاب ساری به ۱۸ سال حبس محکوم شده که ۱۰ سال از آن قابل اجراست.

از سوی دیگر، فرمانده انتظامی بوشهر اعلام کرد دو زن و دو مرد برای شعارنویسی در بوشهر و دشتی بازداشت شده‌اند.

اخراج و سرکوب دانشجویان معترض نیز ادامه دارد. رییس دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: «ممکن است بعضی از دانشجویان ممنوع الورود را تا زمانی که کمیته انضباطی دانشگاه در مورد آن‌ها تصمیم بگیرد، ممنوع الورود نگه داریم. اگر کسی خطایی کرده است، باید قطعا پاسخگوی این خطا باشد.»

همچنین بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، دست‌کم دو دانشجوی دانشگاه علوم‌ پزشکی‌ تهران در کمیته‌ انضباطی حکم اخراج از دانشگاه و یا ترک و تبعید از دانشگاه گرفته‌اند.

در همین حال، فائزه عبدی‌پور، فعال صنفی دانشجویی، مجموعا به ۷ سال حبس و ۲ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

از سوی دیگر، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعیدانشگاه علامه در اعتراض به بازداشت علی زیرایی، دانشجوی این دانشکده و ابلاغ حکم ۵ سال حبس تعزیری میلاد عبدی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت اعدام‌ها نوشت: «حاکمیت مدعی حکومت مستضعفان و فقرا اینک برای مجازات سراغ فقیرترین و بی‌بهرەمندترین و در عین حال شریف‌ترین لایه‌های طبقاتی جامعه رفته است.»

رسول خادم نیز که از مدت‌ها پیش با یادداشت‌های تند و تیز به وضعیت معیشتی که جمهوری اسلامی برای مردم به‌وجود آورده معترض بود، در آخرین پست اینستاگرامش با انتشار ویدئویی از سربازان جنگ ایران و عراق نوشته: «بارالها! هیچ پاکباخته ای بیشتر از یک نان بر نمیدارد. اینها مردم هستند. فرزندان عزیز سرزمین ایران؛ از هر قوم و طائفه و قشری. شهیدانِ وطن را مردم دادند، جانبازان وطن را مردم دادند…»

او در ادامه نوشت: «گرانی و فقر را مردم تحمل کردند، درد ناشی از تبعیض خودی و غیرخودی را سالهاست مردم‌ بر گرده میکشند! خرابکاری‌های ناشی از عملکرد مفسدان و مدیران چاپلوس و ناکارآمد بر زندگی و روزگارِ مردم آوار شد! همه بدبختیها و هزینه‌ها را مردم داده‌اند! پس الان بدهکار چه هستند؟ لعنت خدا بر خائنان به مردم و خون شهیدان وطن باد!»

نیلوفر آقایی، پزشک مامایی، نیز که در تجمع اعتراضی پزشکان به چشم‌اش گلوله خورد،‌ در روز تولدش آرزو کرده همان اتفاقی بیفتد که همه مردم می‌‌خواهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا