آذربایجانایران

شکنجه فعالین آذربایجانی «آیاز سیف‌خواه» و «آراز امان» برای گرفتن اعترافات اجباری

«آیاز سیف‌خواه» و «آراز امان» از فعالین آذربایجانی، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان ائوین تهران بسر می‌برن و برای گرفتن اعترافات اجباری تحت شکنجه قرار گرفته اند.

خانواده «آیاز سیف‌خواه» و «آراز امان» روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ پس از ۳۸ روز توانسته‌اند به صورت تلفنی دیدار کوتاهی با فعالین محبوس داشته باشند.

به گفته منابع نزدیک، خانواده این فعالین در دیدار با آنها متوجه شد‌ه‌اند، در مدت زمان بازداشت به شدت از سوی نیروهای امنیتی مورد شکنجه و ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند به طوری که دو تا از دندان‌های «آراز امان» شکسته و و پای سمت چپ «آیاز سیف‌خواه» دچار آسیب گردیده طوری‌که لنگ – لنگان به دیدار تلفنی آمده‌ است. همچنین این دو فعال مدنی بیش از ۱۰ کیلوگرم لاغر شده اند.

این دو فعال محبوس گفته‌اند در سلول‌های انفرادی، تحت شکنجه و فشار قرار گرفته‌اند تا به آن‌چه نکرده بودند اعتراف کنند.

همچنین علیرغم آمادگی بر تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی صادره از سوی شعبه پنج بازپرسی ناحیه ۳۳ تهران، قرار بازداشت فعالین به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است و قاضی پرونده هیچ توضیحی از دلایل و مدت تمدید قرار بازداشت ارائه نداده است و همچنین اتهامات مطروحه علیه فعالین بازداشتی و وضعیت آنها هیچ گونه اطلاعی به خانواده‌ها داده نشده است.

بر اساس گزارش‌ها، از هر کدام از خانواده فعالین مبلغ ۱۰ میلیون ریال آنچه هزینه غذا عنوان گردیده اخذ شده است.

«احد سیف‌خواه» برادر آیاز  نیز روز ۱۶ اسفند از سوی نیروهای امنیتی جهت تحت فشار قرار دادن وی بازداشت و در بی خبری مطلق قرار دارد.

گفتنی است، این فعالین روز دوشنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از سوی مامورین پرتعداد لباس شخصی که با چندین خودروی سواری محسوس حاضر شده بودند همراه با ضرب‌و‌شتم بازداشت، پس از بازداشت دوربین‌های مشرف به محل بازداشت را ضبط و با خود برده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا