جهان

روسیه ۷۷ غیرنظامی را بدون محاکمه اعدام کرد

اعدام صحرایی، یا کشتن افراد بدون بهره‌بری از محاکمه‌ای منصفانه و کامل نقض حقوق بشر است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید روسیه از زمان آغاز تهاجم به اوکراین در سال گذشته، هفتاد و هفت زندانی غیرنظامی اوکراینی را بدون محاکمه اعدام کرده است.

براساس این گزارش یک مرد بازداشت‌شده دیگر در پی شکنجه، و شرایط غیرانسانی تحمیل شده بر او از جمله محرومیت از درمان کشته شده است.

سازمان ملل گفته است «قتل این افراد» مستند شده و بخشی از اقدامات روسیه در بازداشت خودسرانه، شکنجه و ناپدید شدن اجباری مردم اوکراین است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، ۸۶۴ مورد بازداشت خودسرانه از سوی نیروهای کرملین را در خاک اوکراین مستند کرده است.

این گزارش می‌افزاید اگرچه اوکراین نیز با بازداشت غیرنظامی‌ها قوانین بین‌المللی را نقض کرده، گستره این موارد بسیار کمتر از جرایم مرتکب شده از سوی روسیه بوده است.

ماتیلدا بوگنر، رئیس هیات نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد در کنفرانسی خبری در ژنو، گفت در ۷۲ مرد و ۵ زن در میان اعدام شدگان صحرایی توسط نیروهای روسیه بوده‌اند.

اعدام صحرایی، یا کشتن افراد بدون بهره‌بری از محاکمه‌ای منصفانه و کامل نقض حقوق بشر است.

روسیه دست داشتن در این فجایع یا حمله به غیرنظامیان دراوکراین را انکار می‌کند.

هیات نظارت بر حقوق بشر گزارش مستندی درباره اعدام صحرایی غیرنظامیان به دست نیروهای اوکراینی ندارد.

خانم بوگنر گفت شواهد دیگری نیز در دست است که نشان می‌دهد نیروهای روسیه در شکنجه و بدرفتاری گسترده غیرنظامیان بازداشت شده دست داشته‌اند.

به گفته این مقام سازمان ملل متحد « شهروندان بازداشت شده اوکراینی را با شکنجه مجبور به اعتراف می‌کردند تا بگویند با نیروهای نظامی اوکراین همکاری داشته‌اند و در مقابل آنها را مجبور به همکاری با مقام‌های منصوب از سوی نیروهای اشغال‌گر می‌کردند.»

این گزارش در مجموع بیش از ۹۰۰ مورد بازداشت خودسرانه غیرنظامیان، از جمله سالمندان و کودکان را مستند کرده که «اکثریت قابل توجه آن از سوی روسیه انجام شده است.»

در این گزارش آمده که «۹۱٪ موارد، بازداشت‌شدگان گفته‌اند بازجوهای روسیه آنها را شکنجه کرده‌اند و یا هدف آزار از جمله خشونت جنسی قرار داده‌اند.»

۷۵ مورد بازداشت غیرنظامیان از سوی نیروهای اوکراینی گزارش شده که اغلب در قبال افراد مظنون به ارتکاب جرایم مربوط به تهاجم روسیه بوده است.

به گفته خانم بوگنر، بر اساس مستندات سازمان ملل نیمی از این موارد شامل شکنجه و بدرفتاری از سوی نیروهای اوکراینی بوده‌اند که اغلب در جریان بازداشت یا بازجویی از آنها روی داده است.

این گزارش تازه‌ترین سند از فجایع روی داده به دست نیروهای نظامی روسیه در اوکراین است.

در آوریل ۲۰۲۲، در ماه‌های ابتدایی جنگ، جسد بیش از ۴۰۰ غیرنظامی در بوچا، در حومه‌ کی‌یف کشف شد.

در ماه مارس سال جاری۷ دادگاه جنایی بین‌المللی دستور بازداشت ولادیمیر پوتین رهبر روسیه به را به ظن ارتکاب جرایم جنگی صادر کرد.

بی بی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا