آذربایجانایران

فعالین محیط زیست در کشورهای مختلف جهان؛ دریاچه اورمیه را نجات دهید

افرادی از کشورهای مختلف جهان با بارگزاری ویدئویی با پیام "SAVE URMIA LAKE"در شبکه های اجتماعی خواستار نجات اورمو گؤلو شدند.

بنا بر ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده افرادی از کشورهای مختلف جهان با پیام“SAVE URMIA LAKE” (دریاچه اورمیه را نجات دهید)به کمپین نجات دریاچه اورمیه پیوستند.

طی روزهای اخیر فعالین حرکت ملی آذربایجان به همراه فعالین محیط زیست و گروه‌های مردمی  با راه اندازی کمپین مجازی “SAVE URMIA LAKE”به همراه تصویری گرافیتی از جغرافیای آبی دریاچه اورمیه از تبعات خشک شدن نگین آبی آذربایجان سخن به میان آورده و خواستار اقدامات عملی مسئولین و دولت جهت احیای آن شده اند.

دیوارنویسی و دیوار گرافیتی گسترده،نصب صدها پوستر بر دیوارها و معابر عمومی واهتزاز پلاکاردها یی با مضامین “بیزی چاغیریر سسینی ائشیدیرسن دئییر:سوسوزام_مرگ دریاچه اورمیه=مرگ کودکان آذربایجان_اورمو گؤلو جان وئرير _اورمو گؤلو و …وحضور در بستر خشک شده دریاچه با اقدامات نمادین همچون ریختن آب به بستر خشک شده دریاچه از جمله فعالیت‌های میدانی است که از طرف فعالین حرکت ملی آذربایجان و فعالین محیط زیست و گروه‌های مردمی طی روزهای اخیر صورت گرفته است

همچنین بسیاری از ‌کاربران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با هشتگ #saveurmialake مسئله ی احیای دریاچه اورمیه را نه تنها نجات محیط زیست بلکه مسئله حیات و ممات ملت آذربایجان دانسته اند.

بنا به نظر کارشناسان حوزه محیط زیست، خشک شدن دریاچه اورمیه زندگی بیش از ۱۴ میلیون نفر از ساکنین این حوزه را به خطر انداخته و مهاجرت اجباری ساکنین منطقه را در پی خواهد داشت.

بروز طوفان های نمکی ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه و فعال شدن کانون های ریزگردها نه تنها مسئله مردم منطقه و کشور ایران بلکه  یک تهدید زیست محیطی بین المللی محسوب میگردد..

به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست ریزگردها و طوفان‌های نمکی فعال حاشیه دریاچه ارومیه می‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا