آذربایجانایران

زلزله‌زدگان خوی با کمبود امکانات مجبور به تحمل سرمای زیر صفر درجه هستند

در ساعت ۱۳:۳۸ روز چهارشنبه ۲۸دی ۱۴۰۱ زلزله ای به شدت ۵.۴ در مقیاس ریشتر بخش مرکزی شهرستان خوی را لرزاند و خسارات زیادی به بناها و خانه های روستایی و بناهای فرسوده شهری رسانده است و در برآوردهای اولیه گزارش ۲۳۱ نفر در این حادثه مصدوم شده اند.

پس از زلزله ۵.۴ ریشتری ، مناطق مختلف شهرستان خوی شاهد ده ها پس لرزه بوده است که حداقل دو پس لرزه با شدت ۴.۱ و ۴.۲ مقیاس ریشتری بیشتر محسوس بوده و باعث ترس بیشتر ساکنان مناطق زلزله زده شده است.

این در حالیست که از اولین روزهای وقوع زلزله و با گذشت بیش از ۵ روز ساکنان شهرستان خوی از نحوه مدیریت حادثه و کمک رسانی ابراز نارضایتی کرده و مسئولین مذکور را به بی تدبیری متهم می نمایند. اهالی مناطق مذکور از عدم وجود امکاناتی مانند کانکس ، وسایل گرمایشی به حد کافی و …گله مندند.

در این خصوص یکی از ساکنان روستای وار در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته است:” واقعا جای تاسف دارد، از امکانات اولیه خبری نیست، به ۵ نفر چادر دادن به ۵۰ نفر ندادن، این چه وضع امدادرسانی است، اهالی روستای وار بدبخت شدن

ساکنان مناطق زلزله از کمبود شدید تجهیزات گرمایشی همچون هیتر و بخاریهای برقی گله کرده و میگویند عدم وجود تجهیزات گرمایشی عملا کمک هایی همچون اهدا چادر را نیز بیهوده کرده است و در دمای منفی صفر درجه بدون وجود وسایل حرارتی امکان اسکان در چادر منتفی است و خسارت دیدگان مجبور هستند کل شب را در کنار آتش جمع شوند و این مسئله برای کودکان و افراد مسن به مراتب سخت بوده و امکان ابتلا به بیماری را در این افراد بیشتر می کند.

در همین خصوص عادل نجف زاده نماینده شهرستان خوی در‌مجلس شورای اسلامی در بازدید رئیس ستاد مدیریت بحران کشور از مناطق زلزله زده گفته است: “زمان دعوا بر سر تقسیم وظایف در بین نهادها نیست، باید به فکر کانکس و سیستم گرمایشی برای زلزله زدگان باشیم. در این منطقه جغرافیایی، شب را نمی توان در چادر خوابید، اگر ۱۰ چادر هم بدهید به درد نمی خورد باید سریعا کانکس به مناطق زلزله زده ارسال شود.شاخص استان در مقاوم سازی مساکن روستایی پایین هسن ک این نشان می دهد که در توسعه زیرساخت های روستایی ضعیف عمل کرده ایم.حتی خانه های جدیدالاحداث با وام مسکن نیز آسیب دیده اند.”

همچنین اهالی روستاهای خوی نسبت به انعکاس اخبار مرتبط با زلزله زدگان در رسانه های دولتی و رسانه های منتسب به اپوزیسیون گله مند بوده و آنها را به بی‌تفاوتی در قبال مسائل شهرهای آذربایجان متهم می کنند که بگفته برخی از اهالی این مسئله مصداق قبلی نیز همچون زلزله منطقه قاراداغ آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۱ داشته است. تنها رسانه های ملی آذربایجانی و محلی اقدام به اخبار مرتبط می کنند و فعالین ملی آذربایجانی با راه اندازی کمپین های اقدام به کمک رسانی در حد وسع به مناطق آسیب زده می کنند که با توجه به شدت خسارات، مقابله با بحران نیازمند بسیج امکانات شهرهای همجوار و کشوری می باشد.

در این خصوص یکی از اهالی روستای خوی نوشته است: ” در عرض چهارماه، دو زلزله بالای ۵ ریشتر آمده و خسارات فراوانی هم در مناطق و روستاهای مختلف بجا گذاشته، فقط سوال اینه که اسطوره ها، قهرمانان، سلبریتی ها که با یه اتفاق کوچک‌میریزن کمک جمع میکنن و… دقیقا کجا هستند؟!

یکی دیگر از حادثه دیدگان خطاب به مسئولین حکومتی نوشته است:” از مدیریت فقط حضور در محل حادثه و عکس گرفتنش را بلدید؟“.

در پایان لازم به ذکر است برخی از خسارت دیدگان اعلام کرده اند که : در این میان مردمی که فضای کافی جهت سکونت نداشتند به کمپ ها نمیروند چرا که نمی توانند خانه و زندگی و حیوانات خود را رها کرده و چند کیلومتد از خانه خود دور شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا