ایرانجهان

لغو حق استفاده از پرچم پاناما برای 136 نفتکش مرتبط با ایران

در واکنش به موسسه آمریکایی «اتحاد علیه ایران اتمی» که پاناما را به همکاری با حکومت ایران متهم کرده بود، سازمان دریانوردی این کشور می‌گوید طی چهار سال اخیر مجوز دریانوردی 136 کشتی مرتبط با ایران را به خاطر دغدغه‌های مربوط به تروریسم و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی باطل کرده است.

به گزارش مجله «فوربز»، یکشنبه 22 ژانویه، درگیری میان موسسه آمریکای و دولت پاناما از 16 ژانویه آغاز شد، هنگامی که جب بوش، فرماندار پیشین فلوریدا و عضو هیئت مشاوران موسسه در مقاله‌ای برای روزنامه «واشینگتن پست» نوشت: «پاناما در ادامه بقای رژیم ایران نقش اساسی داشته است، و تهران را قادر ساخته تا نفت و گاز خود را به سراسر جهان قاچاق کند.»

بوش مدعی شد پاناما محل ثبت مجوز دریانوردی 39 درصد از 288 کشتی است که در انتقال غیرقانونی نفت خام یا فرآورده‌های نفتی ایران دست داشته‌اند، و افزود پاناما تنها مجوز دریانوردی 18 عدد از 130 کشتی که اتحاد علیه ایران اتمی آنها را «نگران‌کننده» دانسته بود را لغو کرده است.

در پاسخ، سازمان دریانوردی پاناما، که بزرگترین مجوزدهنده کشتیرانی در جهان است، چند روز بعد ادعاهای بوش را رد کرد. این سازمان طی بیانیه‌ای در 19 ژانویه اعلام کرد در چهار سال اخیر مجوز 136 کشتی که ارتباط مستقیم آنها با «شرکت ملی نفت ایران» ثابت شده بود، را لغو کرده است.

با این وجود، به گزارش فوربز، اتحاد علیه ایران اتمی پاسخ سازمان دریانوردی پاناما را نپذیرفته، و آن را «ناکافی» دانسته است. این موسسه اخیرا بیانیه‌ای جدید صادر کرد و نگرانی‌های خود را توضیح داد.

بر اساس این بیانیه: «کشتی‌های متعلق به شرکت ملی نفت ایران تنها بخشی از مشکل هستند، و کشتی‌های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در فرایند قاچاق نفت و دور زدن تحریم‌ها سهیم هستند.»

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا