جهان

حرکت اولین کشتی اوکراین در دریای سیاه

اولین کشتی باری غیرنظامی که پس از خروج مسکو از قرارداد انتقال غلات از اوکراین روز چهارشنبه، ۲۵ مرداد، از بندر اودسا به راه افتاد، بدون حادثه به آب‌های رومانی رسیده و قرار است پنج‌شنبه شب وارد استانبول شود.

روسیه یک ماه پیش، در ژوئیه، از توافقی که به اوکراین اجازه صدور محصولات کشاورزی‌اش را از طریق دریای سیاه می‌داد، خارج شد و هشدار داد در مورد تمام کشتی‌هایی که به سمت آب‌های اوکراین حرکت کنند، احتمال حمل اسلحه را در نظر می‌گیرد و به بازبینی‌شان دست می‌زند.

خروج روسیه از قرارداد صدور غلات اوکراین از طریق دریای سیاه که در پی تهاجم مسکو به خاک اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل به امضای روسیه و اوکراین رسیده بود واکنش‌های بین‌المللی فراوان به دنبال داشت و بلافاصله بر بازارهای جهانی و بهای غلات در سراسر دنیا اثر گذاشت.

حال با وجود تهدیدهای روسیه و تنها سه روز پس از آن که یک کشتی جنگی این کشور در روز یک‌شنبه هفته جاری یک کشتی باری را که در ناحیه جنوب غربی دریای سیاه به سمت شمال در حرکت بود، با شلیک‌های هشدار متوقف کرد، کشتی باری «جوزف شولت» با پرچم هنگ‌کنگ از اودسا در جنوب اوکراین به راه افتاده است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۶ مرداد، به نقل از سخنگوی شرکت مالک این کشتی خبر داد که کشتی هم‌اکنون به آب‌های رومانی رسیده و تا ساعاتی دیگر به استانبول وارد خواهد شد.

رویترز حرکت این کشتی را «آزمونی بزرگ» برای روسیه توصیف کرده تا مشخص شود که آیا تهدیدهای خود را عملی خواهد کرد.

به گفته مقامات اوکراینی، روسیه فقط در ۹ روز اول پس از فسخ توافق انتقال غلات از اوکراین به ۲۶ تأسیسات بندری، پنج کشتی غیرنظامی و ۱۸۰ هزار تن غله حمله کرده است.

کشتی «جوزف شولت» که کمپانی «برنهارد شولت» با مشارکت یک بانک چینی مالکیت آن را در اختیار دارد، در روزی به راه افتاد که تنها ساعاتی پیشتر بار دیگر انبارهای غلات اوکراین در رِنی در ساحل رود دانوب مورد حمله قرار گرفته بود.

به نوشته نخست وزیر اوکراین در فیس‌بوک، این کشتی حامل ۳۰ هزار تُن کالا از «کریدور بشردوستانه موقتی» در دریای سیاه که هفته پیش خبر آن منتشر شد برای عبور استفاده کرده است.

به گزارش رویترز، روسیه هنوز اعلام نکرده است که این کریدور را به رسمیت می‌شناسد یا خیر.

اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات و دانه‌های روغنی در جهان است، تا حدی که به گفته سازمان ملل توقف صادرات از این کشور به کشورهای در حال توسعه می‌تواند به افزایش گرسنگی در جهان بینجامد.

مسکو می‌گوید حملات گسترده به زیرساخت­‌های بندری و کشاورزی اوکراین به تلافی حمله این کشور به پل بین شبه جزیره کریمه و خاک روسیه انجام می‌شود.

اما کی­‌یف می‌گوید هدف این حملات محاصره مجدد بنادر اوکراین با تحت فشار گذاشتن شرکت­‌های کشتیرانی و بیمه کشتیرانی برای پرهیز از مشارکت در صادرات غله اوکراین است.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا