جهان

مدودف: روسیه ممکن است مناطق جداشده از گرجستان را ضمیمه خاک خود کند

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه، گفت که مسکو ممکن است مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا را که از گرجستان جدا شده‌اند، ضمیمه خاک خود کند.

آقای مدودف که پیش از این رئیس جمهور روسیه نیز بوده است در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در هفته‌نامه «آرگومنتی ای فاکتی» منتشر شد، نوشت: «ایده پیوستن به روسیه همچنان در آبخازیا و اوستیای جنوبی محبوبیت دارد.»

این سیاستمدار که از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین خود را به عنوان یکی از مدافعان سرسخت جنگ معرفی کرده است، گفت: «اگر دلایل خوبی برای این امر وجود داشته باشد، احتمالا می‌تواند اجرایی شود.»

گرجستان به دنبال سقوط اتحاد جماهیر شوروی کنترل بر این نواحی را از دست داد. این کشور سپس تلاش کرد که با استفاده از قوای نظامی اوستیای جنوبی را بازپس بگیرد که این اتفاق روسیه را به ضدحمله واداشت. مسکو همچنین در سال ۲۰۰۸ استقلال این نواحی را به رسمیت شناخت.

اگرچه طی این مدت روابط روسیه و گرجستان بهبود یافته است، اما مدودف غرب را متهم کرده با طرح موضوع پیوستن احتمالی گرجستان به ناتو باعث تنش در روابط میان این دو کشور شده است.

مقاله مدودف به مناسبت پانزدهمین سالگرد به رسمیت شناختن استقلال این مناطق منتشر شده و او در ادامه با اشاره به الحاق احتمالی اوستیای جنوبی و آبخازیا به روسیه گفت: «اگر نگرانی‌های ما به واقعیت نزدیک شود، دیگر صبر نخواهیم کرد.»

مقامات گرجستان بارها گفته‌اند که خود را متعهد به پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو می‌دانند و معتقدند که این امر تمامیت ارضی کشورشان را حفظ می‌کند.

روسیه در سپتامبر سال گذشته چهار استان دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیای اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد، اما جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت نشناخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا