ایرانجهانسیاست

روحانی از «دو کشور دوست» خواست تا در مقابل تمدید تحریم تسلیحاتی بر علیه ایران بایستند

رییس جمهور ایران در جلسه هیأت دولت با اشاره به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت «از دو کشور دوست خود روسیه و چین توقع داریم» در برابر آمریکا بایستند.

با نزدیک شدن پایان مهلت تحریم تسلیحاتی ایران که از سوی شورای امنیت اعمال شده بود و در این بین تلاش آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها، حسن روحانی امروز چهارشنبه ۲۱ خرداد در جلسه هیأت وزیران از روسیه و چین خواست تا در برابر آمریکا بایستند.

ویدیوی این سخنرانی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده، آقای روحانی به خاطر آنچه که «منافع جهان» توصیف می‌کند از این دو کشور خواهان ایستادگی در مقابل فشار آمریکا می‌شود.

رییس جمهور ایران در این زمینه گفت «توقعمان از چهار کشور دایم شورای امنیت ای است که در برابر این توطئه ایستادگی کنند»

وی همچنین در ادامه تاکید می کند که «مخصوصا از دو کشور دوستمان روسیه و چین توقع داریم در برابر این توطئه ایستادگی کنند.»

کشورهای ۱+۵ در سال ۱۳۹۴ با ایران به توافق رسیدند تا ایران فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را کاهش دهد.

پس این توافقنامه که به «برجام» موسوم است قطعنامه‌ ۲۲۳۱  شورای امنیت که در حمایت از این توافق تصویب شد مقرر کرد که در صورت تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم تسلیحاتی در ۲۷ مهر سال جاری برداشته شود.

آمریکا با خروج از برجام در اردیبهشت سال ۹۷ تحریم‌های سنگینی علیه ایران اعمال کرد و هم‌اکنون نیز به دنبال تمدید دوباره این تحریم تسلیحاتی است.

این در حالیست که بر اساس نامه‌ای که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نامه‌ای که ۲۷ ما مه به اعضای شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشته و به تاز‌گی منتشر شده، لاوروف با اشاره به حکم دادگاه کیفری بین‌المللی در سال ۱۹۷۱ اقدام آمریکا را زیاده‌خواهی توصیف کرده.

حکم دادگاه کیفری بین‌المللی که در سال ۱۹۷۱ تصویب شده می‌گوید اگر طرف قرارداد تعهدات خود را واگذار و یا از تکمیل کردن آن خودداری کند دیگر نباید انتظار حفظ حقوق خود را داشته باشد.

همچنین وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز با ارسال نامه‌ای‌ به اعضای شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، مخالفت خود را با فعال شدن مکانیسم ماشه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کرده است.

فرانسه و بریتانیا دو عضو دیگر شورای امنیت با اینکه برخی از ابعاد برنامه موشکی ایران را قبول ندارند و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ خوانده‌اند اما درباره تمدید این تحریم ها، مواضع آشکاری نشان نداده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد به خاطر خروج آمریکا از برجام دیگر نمی‌تواند بعنوان یکی از طرف‌های برجام برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اقدام کند.

احتما می‌رود پیش نویس قطعنامه جدید که از سوی آمریکا تنظیم شده و در اختیار روسیه، فرانسه و بریتانیا قرار گرفته است، در صورت طرح آن در شورای امنیت، از سوی روسیه و چین وتو شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا