اقتصادایرانسیاست

فشار ایران به کره‌جنوبی؛ پول‌های ما را بدهد

رئیس کل بانک مرکزی ایران در گفتگو با «بلومبرگ» گفت کره‌جنوبی، منابع مالی ایران را که از فروش نفت بدست آمده، به‌خاطر تحریم های آمریکا در بانک‌های خود مسدود کرده است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در مصاحبه‌ای کتبی که با «بلومبرگ»، داشته، گفته است که کره جنوبی به بهانۀ تحریم های آمریکا میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی ایران را در بانک های خود مسدود کرده به طوری که کره‌جنوبی امکان خرید غذا و دارو که در تحریم‌های آمریکا نیست را نیز از ایران گرفته است.

به گزارش بلومبرگ، رئیس بانک مرکزی ایران به این رسانه نوشته که بانک‌های کره‌ای «تصمیم گرفته‌اند وارد بازی سیاست شوند و به طور غیرقانونی و یکجانبه از ایالات متحده پیروی کنند.»

او همچنین در پاسخ کتبی خود به بلومبرگ گفته است، ایران برای گرفتن پول‌های مسدود شده خود از کره به اقدامات قانونی متوسل خواهد شد.

آقای همتی در پایان نوشته است، «ما از بانک های کره ای خواستار آنیم که بگذارند پول خودمان را برای وارد کردن کالاهای بشردوستانه به ویژه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی خرج کنیم.»

رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنین گفته است که «این یک درخواست بزرگ نیست» به‌ویژه این که «تحریم‌های آمریکا شامل این کالاها نمی شوند.»

وزارت امور خارجه کره جنوبی اوایل خرداد ماه اعلام کرد که این کشور یک محموله دارویی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار که برای درمان یک بیماری ارثی (“گوشر” Gaucher) به کار گرفته می‌شود، به ایران فرستاد.

همچنین شبکه رادیویی کی.بی.اس کره جنوبی اعلام کرده بود که انتظار می‌رود وزارت امور خارجه کره جنوبی محموله دیگری از تجهیزات پزشکی و دارو به ارزش ۲ میلیون دلار را ماه دیگر به ایران بفرستد.

دولت سئول از آن موقع به رایزنی با واشنگتن پرداخته است تا بتواند تجارت با ایران را از سر بگیرد. آمریکا در نهایت صادرات بشردوستانه به ایران را در تاریخ ۶ آوریل سال جاری تحت یک مجوز کلی مجاز اعلام کرد.

خبرگزاری‌های کره‌جنوبی می‌گویند پیش از بازگشت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران، کره جنوبی از جمله خریداران اصلی نفت ایران در آسیا و صادرکننده انواع کالا به این کشور بود.

به گفته این منابع خبری از زمان اعمال دوباره تحریم‌ها، مقامات کره جنوبی مذاکراتی را با مقامات آمریکایی در مورد از سرگیری تجارت با ایران انجام داده‌اند.

در این راستا، اوایل ماه گذشته میلادی، کره‌جنوبی و آمریکا در مورد صدور مجوز صادرات اقلام بشردوستانه به ایران توافق کردند.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز ۱۲ خردادماه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران داخلی، درباره ارسال محوله جدید پزشکی از کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار، با لحنی کنایه دار عنوان کرد: «خیلی زحمت کشیدند

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود «ما حدود دو سال با کره‌ای‌ها مذاکره کردیم. اما از آنجایی که آنها به حرف آمریکایی‌ها گوش می‌دهند، منتظر پاسخ آمریکا بودند.»

آقای موسوی در باره موضوع مذاکرات دو ساله با کره‌ای‌ها تصریح کرده بود «۷ میلیارد دلار پول ایران در کره است که باید به کشور ما عودت داده می‌شد اما آنها در این زمینه هم غفلت و هم تعلل داشتند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا