جهانسیاست

تنش در شرق اوکراین؛ «بعد از قره باغ، بسیاری از این سلاح می ترسند»

اوضاع در امتداد خط تماس نیروهای مسلح اوکراین و شورشیان طرفدار مسکو در دونباس دوباره متشنج است و هر دو طرف نیروها را در خط تماس متمرکز کرده‌اند.

اوضاع در امتداد خط تماس نیروهای مسلح اوکراین و شورشیان طرفدار مسکو در دونباس دوباره متشنج است و هر دو طرف نیروها را در خط تماس متمرکز کرده‌اند.

به گزارش بخش فارسی ای‌ان‌تی، ویدئوهایی از حرکت کاروان های نظامی اوکراین از مرکز این کشور به سمت شرق این کشور در شبکه های اجتماعی منتشر می شود و تعداد زیادی خودروی زرهی، توپخانه ای و نظامی در مسیرهای ریلی و زمینی در حال حرکت هستند.

از دیگر سو، شبه‌نظامیان دونتسک و لوهانسک در حال استقرار مجدد تانک ها و توپخانه های سنگین خود در خط مقدم هستند.

چند روزی است که طرفین به شدت مواضع یکدیگر را با توپ و خمپاره مورد اصابت قرار می دهند. بر اساس گزارش ها، برای اولین بار، ارتش اوکراین با یک پهپاد بایراکتار تی‌بی۲ یک موضع توپخانه شورشیان را هدف قرار داد. یک روز قبل، واحد های ارتش اوکراین روستای استارومارینکا در منطقه بی طرف منطقه دونتسک را تصرف کردند.

روزنامه موسکوسکی کامسومولوس با الکساندر میخائیلوفسکی، کارشناس نظامی درباره تشدید اوضاع در دونباس گفتگو کرده است. به گفته وی، ارتش اوکراین با استفاده از تجربه جنگ ۴۴ روزه ارتش آذربایجان در قره باغ در حال آماده شدن برای بازپس گیری دونباس است و در این مورد قصد دارد از «بایرکتار» به طور گسترده استفاده کند.

این کارشناس گفت: «بعد از قره باغ، بسیاری از این سلاح می ترسند. و حق هم دارند. حدود نیم سال پیش گفتم که جنگجویان دونتسک و لوهانسک باید بیشتر به هوا نگاه کنند. زیرا در آن زمان، اوکراین آن پهپادها را در محل مانور آزمایش می کرد و اپراتورهای آن در حال آموزش بودند. اکنون می بینیم که آنها آماده هستند و اوکراین به اندازه کافی پهپاد دارد. ثانیاً، اکنون مشخص شده است که “جمهوری‌های” به رسمیت شناخته نشده، در سامانه‌های پدافند هوایی خود “روزنه‌هایی” دارند و پهپادها می‌توانند بدون مانع از آن عبور کنند. با این حال، پهپادهای اوکراینی به اندازه‌ای که در قره باغ، جایی که بایراکتار به راحتی مواضع ارمنستان را در عمق زیاد از خط تماس مورد اصابت قرار می‌دادند، راحت حرکت نمی‌کنند. در اینجا آنها با احتیاط عمل می کنند. ظاهراً آنها در حال بررسی توانایی های حریف هستند.»

میخائیلوفسکی می گوید استراتژی نیروهای مسلح اوکراین تغییر نکرده است؛ شکستن مواضع شبه نظامیان دونباس با چند حمله مهلک، سپس سرکوب آنها و رسیدن به مرز با روسیه و پس از آنکه راه فرار را بست آنها را قلع و قمع کند.

وی گفت: «پهپادها وظیفه بازکردن مسیر واحدهای زرهی و خنثی کردن سامانه‌های پدافند هوایی دشمن و به دنبال آن به پرواز در آوردن هواپیماهای جنگی را دارند. اگر کیف تصمیم به حمله بگیرد، این طرح اجرا خواهد شد. اما در حال حاضر، ممکن است اوکراین صرفا در حال “گرم کردن” خود باشد. چراکه ما در سال های اخیر چندین بار شاهد این موضوع بوده ایم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا