آذربایجانایرانجهان

۳۲نماینده پارلمان اسرائیل از وزیر خارجه اسرائیل کوهن خواستند که از آذربایجانی ها در ایران حمایت کند

اینها اعضای ملت تورک آذربایجان هستند که در طول تاریخ با یهودیان بسیار مهربان بوده اند.

اعضای پارلمان اسرائیل روز پنجشنبه با ارسال نامه ای به الی کوهن، وزیر امور خارجه، از اسرائیل خواستند تا تهران را به دلیل اعمال خشونت آمیز علیه آذربایجان جنوبی در شمال غرب ایران تحت فشار بین المللی قرار دهد.

نامه امضا شده توسط 32 عضو کنست (پارلمان اسرائیل) لزوم مداخله اسرائیل به نمایندگی از جوامع یهودی آذربایجان را بیان می کند. این اقدام اندکی پس از سفر دولتی کوهن به باکو انجام می شود، جایی که وی با الهام علی اف، رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره تعمیق روابط اقتصادی و امنیتی بین اسرائیل و آذربایجان گفتگو کرد.

«رژیم آیت‌الله در ایران اغلب در موضوع فلسطین به اسرائیل حمله می‌کند و حتی تحت لوای مبارزه فلسطین، گروه‌های تروریستی آدم‌کش را علیه ما تأمین مالی و تحریک می‌کند. حماقت این تبلیغات دروغین به ویژه در ظلم و ستم غارتگرانه اقلیت آذربایجانی در خود ایران برجسته است.

به گفته قانونگذاران، اسرائیل باید با اعمال نفوذ بین المللی خود قدرت های جهانی را متقاعد به اعمال فشار بر تهران کند.

این ملت بزرگترین ملت در ایران است که بیش از 20 میلیون نفر جمعیت دارد. این قانونگذاران تاکید کردند که رژیم با محدود کردن حقوق اقلیت آذربایجانی برای تحصیل و انتقال میراث، آموزش زبان و حتی ثبت نام فرزندانشان به نام تورکی آزربایجانی، سیاست نسل کشی فرهنگی را اجرا می کند.

آنها به نمایندگی از جامعه یهودی باکو افزودند که «اینها اعضای ملت آذربایجان هستند که در طول تاریخ بیشترین دوستی را با یهودیان داشته اند. جامعه یهودی آذربایجان بیشترین نگرانی را از آزار و اذیت این مردم دوست در ایران دارد. امروز آذربایجان یکی از مهم ترین متحدان استراتژیک اسرائیل در منطقه است.

در اوایل ماه مارس، آذربایجان اولین کشور مسلمان شیعه بود که سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد که نشانه دیگری از گرم شدن روابط بین دو کشور بود.

جلب حمایت تا حد امکان بین المللی از آرمان های ملی در جنوب آذربایجان ضربه مهلکی به رژیم آیت الله خواهد بود و شکی نیست که در صورت تشکیل کشور مستقل آذربایجان جنوبی، اسرائیل شایسته متحد دیگری در منطقه در کنار جمهوری آذربایجان  خواهد بود. .»
https://www.i24news.tv/en/news/middle-east/iran-eastern-states/1682626108-israeli-lawmakers-urge-fm-cohen-to-support-azeri-minority-in-iran

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا