آذربایجاناجتماعیایرانسلامتی و زندگیسیاست

موج وحشت در زندان اردبیل؛ در سایه بی‌توجهی مسئولین، کرونا همچنان می‌تازد

زندانیان سیاسی آذربایجانی در زندان اردبیل طی تماسی که با خانواده خود داشته‌اند از بروز مجدد علایم کرونا در خود خبر داده اند.

یوسف کاری، زندانی سیاسی محبوس در بند یک زندان اردبیل که در حال سپری کردن حکم دو سال حبس تعزیری خود می باشد امروز سه‌شنبه ۹ دی ماه ۹۹ در تماس تلفنی با نزدیکان خود اعلام کرد که علائم کرونا مجددا به این زندان بازگشته و اکثر زندانیان این بند دچار تب و سرفه شدید شده و حال عمومی خودش نیز بدتر از قبل شده است.

به گفته این فعال سیاسی تورک، یکی از زندانیان این بند هم روز یکشنبه به جهت تب شدید و سرفه‌های خشکی که داشته توسط مسئولین زندان از این بند جدا شده و به احتمال زیاد جهت مداوا به بیرون از زندان اعزام شده است.

این موضوع بر اضطراب و نگرانی زندانیان بند یک افزوده است.

آقای کاری پیشتر در تاریخ ۱۰ آذر ماه نیز که در بند هفت زندان اردبیل نگهداری میشد وضعیت عمومی خود و همبندی‌هایش از جمله عباس‌لسانی، زندانی سرشناس آذربایجانی را از زبان مسئولین بهداری این زندان مشکوک به کرونا اعلام کرده بود.

موضوعی که با اعطای مرخصی درمانی به برخی زندانیان و تماس تلفنی دیگر زندانیان بندهای مختلف مبنی بر بروز تب، سرفه، درد و گرفتگی عضلانی احتمال وجود کرونا در این زندان را قوت بخشید.

همزمان انتشار اخبار کرونایی از زندان اردبیل موجی از اعتراضات مردمی در شبکه‌های مجازی را بهمراه داشته و باعث واکنش مسئولین قضایی اردبیل شد.

مدیرکل زندانها در مصاحبه با رسانه‌های حکومتی اخبار مربوط به کرونا در زندان اردبیل را شایعه و جوسازی رسانه‌های خارج از کشور اعلام کرد.

۲۴ ساعت از این مصاحبه نگذشته بود که اخبار بیشتری از احتمال کرونا در این زندان منتشر و باعث اقدامات اعتراضی و میدانی گسترده ای علیه این موضوع در شهرهای مختلف آذربایجان شد.

معترضین خواستار رسیدگی به وضعیت سلامت زندانیان از جمله زندانیان سیاسی محبوس در زندان اردبیل شده بودند.

در کش و قوس این تاییدها و تکذیبها عباس لسانی زندانی ممنوع المکالمه و ممنو‌ع‌الملاقاتی که اخبار ناخوشایندی از وضعیت سلامت وی منتشر گردیده بود در تاریخ ۲۰ آذر در تماس تلفنی با خانواده و دوستانش اعلام کرد که دو روز قبل از این تماس، کادر درمان شهر برای مداوای وی به زندان آمده و روز بعد از آن، هئیتی متشکل از دادستان، رئیس کل دادگستری و مدیر کل زندانهای استان اردبیل نیز با رعایت پروتکلهای بهداشتی جهت پیگیری از وضعیت وی و دیگر زندانیان به بند آنها آمده‌اند.

آقای کاری هم که پس از اطلاع‌رسانی از بند ۷ جداسازی و به بند ۱ منتقل شد، در بازدید دادستان و ملاقات با او و براداران واثقی به آنها اعلام شده که درخواست مرخصیشان به مسئولین زندان داده شود تا دستور مقدمات مرخصی آنها فراهم گردد.

با اینحال و پس از گذشت چند هفته از این موضوع و با اعطای مرخصی به اکثر زندانیها، هنوز به هیچ یک از زندانیان سیاسی تورک مرخصی داده نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا