ایرانجهان

رویترز: ایران و آمریکا برای تفاهم درباره برنامه اتمی تهران و آزادی زندانیان مذاکره می‌کنند

رویترز به نقل از مقام‌های ایرانی و غربی گزارش داد آمریکا و جمهوری اسلامی برای مشخص کردن گام‌ها برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در خارج و آزادی زندانیان آمریکایی در حال گفت‌وگو هستند.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت: در مذاکرات ایران و آمریکا صرف‌نظر از اینکه هدفش را رسیدن به توافق موقت یا تفاهم مشترک بنامیم، هر دو طرف خواهان جلوگیری از افزایش تنش‌ها هستند. در گام اول چنین توافقی شامل مبادله زندانیان و آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران خواهد بود.

او افزود: گام‌های بعدی برای توافق احتمالی ایران و آمریکا شامل کاهش برخی تحریم‌های ایالات‌متحده علیه صادرات نفت ایران در ازای توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و همکاری گسترده‌تر تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

یک مقام غربی نیز در گفت‌وگو با رویترز با اشاره به اینکه مقام‌های ایران و آمریکا در عمان بیش از یک دور مذاکرات غیرمستقیم برگزار کرده‌اند گفت این مذاکرات برای رسیدن به تفاهمی برای کاهش تنش‌ها است.

او گفت: ایده تفاهم بین ایران و آمریکا ایجاد وضعیتی قابل قبول برای همه است تا بر اساس آن ایران از خط قرمز غرب در ارتباط با غنی‌سازی ۹۰ درصدی پرهیز کرده و حتی احتمالا غنی‌سازی ۶۰ درصدی را نیز متوقف کند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای مختلف در روزهای اخیر، دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، به صورت مخفیانه با تهران در حال مذاکره است.

در یکی از جدیدترین گزارش‌ها، نیویورک تایمز چهارشنبه به نقل از مقام‌های ایرانی، آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، به صورت مخفیانه با تهران در حال مذاکره است.

به گفته این مقام‌های آگاه، طبق توافق احتمالی بین ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی می‌پذیرد که فراتر از غلظت ۶۰ درصد اورانیوم غنی‌سازی نکند و همکاری‌های خود را با بازرسان هسته‌ای بین‌المللی افزایش دهد.

طبق این گزارش، ایران همچنین در توافق احتمالی جدید می‌پذیرد که از حمله نیروهای نیابتی خود به پیمانکاران آمریکایی در عراق و سوریه جلوگیری کرده و از فروش موشک بالستیک به روسیه خودداری کند.

نیویورک تایمز به نقل از این مقام‌ها افزود: ایران در مقابل از آمریکا توقع دارد از اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی خودداری کند، توقیف محموله‌های نفتی ایران را متوقف کند و در شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای تهران قطعنامه ارائه نکند.

در همین حال، مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به جو بایدن با ابراز نگرانی شدید از گزارش‌ها درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و جمهوری اسلامی، گفت این اقدام که بدون هماهنگی کنگره صورت گرفته، نیت دولت بایدن در پایبندی به قانون را زیر سئوال می‌برد.

این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت در حالی که دولت ایالات‌متحده موظف است هر هماهنگی و تفاهم غیررسمی در ارتباط با مساله هسته‌ای ایران را به اطلاع کنگره برساند، گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت بایدن از ماه دسامبر و همزمان با سرکوب وحشیانه اعتراضات مردم ایران، با جمهوری اسلامی در حال مذاکرات غیرمستقیم بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا