جهان

عفوبین‌الملل: ۷۰ درصد اعدام‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۲ در ایران صورت گرفته است

به گزارش عفو بین‌الملل، ایران در سال ۲۰۲۲، به استفاده از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب سیاسی و اعدام نامتناسب اعضای اقلیت‌های قومی(ملل غیرفارس در ایران) به عنوان بخشی از سیاست تبعیض و سرکوب طولانی‌مدت و ریشه دار این گروه ها ادامه داد.

بنا بر این گزارش افزایش موارد ثبت شده اعدام در جهان عمدتاً به دلیل افزایش چشمگیر اعدام‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است، منطقه‌ای که شمار اعدام‌ها با افزایش ۵۹ درصدی از ۵۲۰ اعدام در سال گذشته به ۸۲۵ مورد در سال ۲۰۲۲ رسید و از این تعداد، ۷۰ درصد در ایران انجام شده است.

به گفته عفو بین‌الملل اعدام‌های ثبت‌شده در ایران در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۸۳ درصد افزایش یافت که عمدتا به دلیل افزایش اعدام‌ها برای قتل و جرائم مرتبط با مواد مخدر بود.

در این گزارش تاکید شده است که اعدام‌ برپایه این‌گونه اتهام‌ها در ایران در نقض آشکار موازین و قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت می‌گیرد که استفاده از مجازات اعدام را برای جرائمی که در آستانه «جدی‌ترین جرائم»، از جمله قتل عمد، تلقی نمی‌شوند مجاز نمی‌داند.

عفو بین‌الملل همچنین اعدام دستکم ۵ نفر در سال ۲۰۲۲ به دلیل جرائمی که در سن کمتر از ۱۸ سال رخ داده بود را نقض موازین و قوانین بین‌المللی توصیف کرده است و می‌گوید: متهمان دیگری نیز هستند که با وضعیت مشابه در انتظار اجرای حکم اعدام در زندان به سر می‌‌برند. این گزارش اعدام چندین متهم در ایران را که دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی هستند از دیگر موارد نقض استاندارهای بین‌المللی خوانده است.

عفوبین‌الملل می‌گوید برای تهیه این گزارش مانند سال‌های گذشته، از اطلاعات و منابع مختلفی استفاده کرده است، از جمله: آمار رسمی؛ دادرسی‌ها؛ اطلاعات افراد محکوم به اعدام و خانواده‌ها و نمایندگان آنها؛ گزارش رسانه‌ها؛ و سازمان‌های جامعه مدنی.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا