ایرانجهان

اول فروردین (۲۱ مارس) روز جهانی ریشه‌کنی تبعیض نژادی و اتنیکی

سازمان ملل اول فروردین (۲۱ مارس) را روز ریشه‌کنی تبعیض نژادی و اتنیکی اعلام کرده و هفته نخست را به همبستگی با مبارزه علیه نژادپرستی اختصاص داده است.

سازمان ملل اول فروردین (۲۱ مارس) را روز ریشه‌کنی تبعیض نژادی و اتنیکی اعلام کرده و هفته نخست (۱ تا ۷ فروردین) را به همبستگی با مردمانی که علیه نژادپرستی و تبعیض نژادی مبارزه می‌کنند اختصاص داده است.

تورکهای آذربایجان، خراسان، قشقایی و تورکمن در ایران نیز از جمله مردمانی هستند که تحت تبعیض نژادی در ایران قرار دارند. این مردمان که جمعیت آنها در ایران نزدیک به ۴۰ میلیون تخمین زده می‌شود، از تحصیل به زبان مادری محرومند و زبانشان در مکاتبات اداری و دادگاهها ممنوع است. ایران تنها یک زبان رسمی دارد و یکی از روش‌هایی که بر علیه تورک‌ها استفاده می‌شود جوکهای زننده اتنیکی است که در فرهنگ ایرانی یکی از تفریحات سالم به حساب می آید و هر از چندگاهی مطبوعات یا شخصیتهای تلویزیون دولتی ایران حرفهای نژادپرستانه ای در مورد تورکها به زبان می آورند.

در جریان کنفرانس آوریل ۲۰۰۹ برای مرور دستاوردهای کنفرانس ضد نژادپرستی دوربان، فاخته لونا زمانی به عنوان یک آذربایجانی قربانی نژادپرستی در  ایران، در ویدئویی که سازمان ملل برای این کنفرانس منتشر کرده بود از ممنوعیت زبان تورکی در ایران صحبت کرده بود.

خانم زمانی گفته بود: «از زمان کودکی من تحت نژادپرستی علیه گروه اتنیکی ای که در آن بدنیا آمده بودم قرار داشتم من یک آذربایجانی ایرانی هستم. به عنوان یک دختر مدرسه ای من اجازه نداشتم که به زبانم صحبت کنم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا