ایرانجهانسیاست

قدرت‌های جهانی و ایران در مورد بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای گفتگو می‌کنند

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۲ فروردین در بیانیه ای گفت، مقامات ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا روز جمعه درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق هسته ای ۲۰۱۵ دیدار می‌کنند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: “شرکت کنندگان در مورد بازگشت احتمالی ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و موثر توافقنامه توسط همه طرفها گفتگو خواهند کرد.”

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی خود به خبرنگاران گفت که قدرت های اروپایی برای یافتن راه حلی برای بن بست توافق هسته‌ای، با روسیه و چین، دیگر طرف های این توافق همکاری نزدیک دارد و با تهران و واشنگتن نیز در تماس است.

اگنس فون درمول گفت: “ایران قبول نکرده است که در دیدارهای مستقیم بین سایر طرف‌های برجام و ایالات متحده شرکت کند.”

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که ایالات متحده از این نشست به عنوان “یک گام مثبت” استقبال می کند.

پرایس با بیان اینکه واشنگتن مایل است به این مهم دست یابد، گفت: “هفته ها است که روشن کرده ایم که آماده بازگشت به تعهدات خود در برجام هستیم.”

دولت بایدن در تلاش بوده است تا ایران را به مذاکرات برای از سرگیری تعهداتی که بر اساس آن تحریم های اقتصادی آمریکا و سایر تحریم ها علیه تهران در ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران برداشته می‌شود، بکشاند.

دونالد ترامپ، سلف رئیس جمهور آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای (برجام) کناره گیری و تحریم های ایالات متحده را مجدداً اعمال کرد و ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، برخی از محدودیت های توافق هسته‌ای را نقض کرد.

مقامات غربی می‌گویند که ایالات متحده و ایران هنوز توافق نکرده اند حتی در مورد احیای برجام دیدار کنند و به طور غیر مستقیم از طریق کشورهای اروپایی در ارتباط هستند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا