جهان

ثبت شکایت گزارشگران بدون مرز از ارتش اسرائیل در دیوان کیفری لاهه

سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه، هفتم خرداد، اعلام کرد که به دلیل کشته یا زخمی شدن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در غزه رسما از ارتش اسرائیل شکایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان مدافع حقوق خبرنگاران در شکایت خود از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه، هلند، خواسته است که علیه ارتش اسرائیل به دلیل مرگ دست‌کم هشت خبرنگار فلسطینی در غزه پرونده جنایت جنگی تشکیل دهد.

این دومین بار در یک هفته گذشته است که سروکار اسرائیل با دیوان کیفری بین‌المللی می‌افتد.

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، اعلام کرد که به دنبال صدور حکم جلب برای رهبران اسرائیل در کنار سران گروه افراطی حماس به اتهام «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» است.

به‌رغم انتقاد شدیداللحن دولت بنیامین نتانیاهو از این پرونده و انتقاد دولت آمریکا از اقدام دیوان بین‌المللی، کریم خان، دادستان این دیوان، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که «هیچ فردی بالاتر از قانون نیست».

حال گزارشگران بدون مرز از دادستان این دیوان خواسته است که درباره «جنایت جنگی احتمالی» توسط ارتش اسرائیل که به مرگ یا مجروحیت دست‌کم ۹ خبرنگار فلسطینی از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون منجر شده تحقیق کند.

در بیانیه این سازمان آمده است که تمام این روزنامه‌نگاران «در حین انجام کار خود» کشته و زخمی شده‌اند.

کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه

درخواست دادستان دیوان لاهه برای صدور حکم جلب رهبران اسرائیل و حماس

در هشت ماه گذشته، بیش از صد روزنامه‌نگار و خبرنگار در غزه جان خود را از دست داده‌اند، رخدادی که این جنگ را به یکی از مرگبارترین‌ها برای اصحب رسانه تبدیل کرده است. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران مستقر در نیویورک تعداد قربانیان را ۱۰۷ نفر اعلام کرده است.

روز ۱۵ مهرماه سال گذشته گروه افراطی حماس که توسط آمریکا و اروپا تروریستی تلقی می‌شود به خاک اسرائیل حمله کرد و ۱۲۰۰ نفر را کشت.

در پاسخ، ارتش اسرائیل وارد غزه شد و جنگی تلافی‌جویانه را آغاز کرد که تاکنون بیش از ۳۵ هزار کشته برجا گذاشته که بیشتر آنها زنان و کودکان بوده‌اند، جنگی که هنوز مشخص نیست چه زمانی به پایان خواهد رسید.

گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه اعلام کرد که دلایلی «منطقی» در دست دارد که نشان می‌دهد ارتش اسرائیل «عامدانه» برخی از روزنامه‌نگاران را کشته و چند روزنامه‌نگار دیگر نیز قربانی «حمله عامدانه» ارتش اسرائیل به غیرنظامیان بوده‌اند.

از آنجا که باریکه غزه منطقه‌ای کاملا بسته است و اسرائیل از ورود روزنامه‌نگاران و خبرنگاران خارجی به آن ممانعت می‌کند، خبررسانی از داخل این منطقه به رسانه‌های خارج تنها توسط روزنامه‌نگاران فلسطینی انجام می‌شود که خود به همراه خانواده‌های‌شان در این منطقه محصور هستند.

به گفته آنتوان برنار، معاون مدیر گزارشگران بدون مرز، کسانی که خبرنگاران را می‌کشند «به حق مردم برای دسترسی به اطلاعات حمله می‌کنند».

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و جنایت تجاوز با استناد به «منشور رم»، مصوبه سال ۱۹۹۸ میلادی، برپا شد.

اسرائیل و آمریکا هرچند «اساسنامه رم» را امضا کردند، اما با خودداری از نهایی کردن آن، به عضویت این دیوان درنیامده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا