ایرانجهان

سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در مورد سوء استفاده سپاه پاسداران از دانشگاه‌های سوئد هشدار داد

سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» با انتشار گزارشی اعلام کرد که تحقیقات این نهاد مستقر در نیویورک نشان می‌دهد سپاه پاسداران با سوء استفاده از روابط دانشگاه‌های سوئد با دانشگاه‌های ایران، برنامه‌های نظامی خود را توسعه می‌دهد.

این سازمان در گزارش خود می‌گوید دولت سوئد در جریان این اقدام سپاه نیست، اما هشت دانشگاه سوئد که با دانشگاه‌های ایران مشارکت علمی دارند، مورد سوء استفاده سپاه پاسداران برای پیشبرد قابلیت‌های قدرت سخت و نرم خود قرار گرفته‌اند.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای همچنین مدعی است به متن یک تفاهم‌نامه راهبردی با عنوان «قانون جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی اسلام» دست یافته که به امضای مشترک فرمانده کل سپاه، وزارت علوم، و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و از بهمن ۱۳۹۰ تاکنون در تمامی دانشگاه‌های ایران در حال اجرا است.

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه همه دانشگاه‌های ایران را موظف کرده تا مالکیت معنوی و حقوق همه مطالب پژوهشی و دانشگاهی را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نیروهای مسلح ایران واگذار کنند.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای می‌گوید این تفاهم‌نامه با هدف «استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی ملی» برای کسب «علوم و فناوری‌های دفاعی و امنیتی نرم، نیمه نرم و سخت» منعقد شده و گروه‌های دانشگاهی «ملی» و «بین‌المللی» را به ابزاری برای «دستیابی به اهداف رژیم» در زمینه‌های مختلفی از جمله «تجهیزات خودکار و بدون سرنشین (پهپادها)»، «سیستم‌های رانش هوافضا»، «هوش مصنوعی»، «نرم‌افزار جنگ پیشرفته و علوم نظامی» تبدیل می‌کند.

این سازمان معتقد است سپاه پاسداران با توجه به این دستورالعمل حکومت ایران، به تمام همکاری‌های دانشگاه‌های سوئد با دانشگاه‌های ایران دسترسی دارد و «حداکثر استفاده» را از این مطالعات می‌برد. بنابراین، هرگونه مالکیت معنوی که با همکاری نمایندگان دانشگاه‌های ایران به اشتراک گذاشته یا انجام می‌شود، باید به نفع سپاه پاسداران تلقی شود.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای همچنین اعلام کرده که به همه دانشگاه‌های سوئد درگیر با دانشگاه‌های ایران نامه نوشته و نگرانی‌های خود را در این ارتباط بیان کرده و از آنها خواسته است فورا هرگونه ارتباط خود را با دانشگاه‌های ایرانی قطع کنند.

این در حالی است که سرویس اطلاعات امنیتی سوئد بارها درباره عملیات‌ جاسوسی صنعتی با مقیاس بزرگ حکومت ایران و همچنین کمپین‌های ارعاب گروه‌های اقلیت در خاک سوئد هشدار داده است.

پیشتر نیز گزارش‌ها در تابستان ۲۰۲۳ نشان داده بود که دستکم ۱۱ دانشگاه بریتانیا، از جمله امپریال کالج و کمبریج، در همکاری‌های آکادمیک با دانشگاه‌های ایران، در زمینه فناوری دو منظوره مشارکت داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا