ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: انفجار نطنز ابعاد بزرگتری داشت

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت «خسارت» حادثه در سوله ساخت سانتریفییوژهای پیشرفته «قابل توجه» بوده و باعث کندی در تولید این ماشین‌ها خواهد داشت.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه ۱۵ تیر به ایرنا گفت: «تجهیزاتی که در این سالن وجود داشت تجهیزات اندازه‌گیری و ابزارهای دقیق بودند که در اثر این حادثه بخشی از آن از بین رفته و بخش دیگری نیز خسارت دیدند. بدلیل نوع تجهیزات حتی اگر حادثه ابعاد کوچکتری نیز می داشت دیگر نمی‌توانست قابل استفاده باشد.»

تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز که بخشی از آن در زیر زمین واقع شده یکی از چندین تاسیسات هسته‌ای ایران است که تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

سازمان انرژی اتمی ایران بامداد روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه بدون ارایه جزییات از وقوع یک حادثه در سایت اتمی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه هیچ تلفاتی در پی نداشته است.

همچنین اعلام شد که این حادثه در یکی از سوله‌هایی که در محوطه باز سایت اتمی نطنز قرار داشته، بوقوع پیوسته است.

اما پس از اظهارات مقامات رسمی ایران مبنی بر ناچیز بودن خسارت در این حادثه و عکسی که از محل حادثه منتشر شده بود تصاویر ماهواره‌ای که منتشر شد نشان داد عکس منتشره از سوی ایران تنها از بخش کوچک و سالم مانده ی سوله گرفته شده است و حجم عظیمی از سوله که در پشت قرار دارد در اثر انفجار نابود شده است.

کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روز، جمعه ۱۳ تیر اعلام کرد «فرضیه های مختلف در مورد علت این رخداد با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده، علت اصلی حادثه مشخص شده است.» ولی «به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»

خبرگزاری رویترز همان روز ساعاتی بعد در گزارشی به نقل از سه مقام جمهوری اسلامی که نامشان را فاش نکرده منشأ انفجار در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نظنز را حملات سایبری اعلام کرد.

رویترز در خصوص این خبر همچنین نوشت که این مقامات مدارکی در رابطه با این ادعا ارائه نکرده‌اند.

بهروز کمالوندی نیز به ایرنا گفت «الان مراجع امنیتی کشور می‌دانند که علت حادثه چیست اما بنا به ملاحظات امنیتی فعلا بنا ندارند در این باره صحبت کنند.»

وی در ادامه گفت «قرار بود در این سوله نمونه‌های بیشتری از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته تولید شود.»

آقای کمالوند همچنین در مورد بازسازی این خسارت گفت «این بحث وجود دارد که ‌آیا سوله در همان نقطه فعلی ساخته شود یا با در نظر گرفتن ملاحظات پدافندی در محل مناسب دیگری انجام شود.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود «ممکن است این حادثه در برنامه میان مدت در توسعه و تولید ماشین‌های پیشرفته کندی‌هایی ایجاد کند.»

برخی تحلیلگران و کارشناسان نظامی با مطالعه تصاویر دقیق‌تر ماهواره‌ای که منتشر شده بود امکان هدف قرار گرفتن این تاسیسات را مطرح کرده‌اند، اما این ادعاها از سوی هیچ مقام رسمی تایید نشده است.

وزیر دفاع اسرائیل دیروز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره احتمال دست داشتن اسرائیل در انفجار نطنز، جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای را «سیاست بلندمدت» اسرائیل توصیف کرد و گفت «ما کارهایی می‌کنیم که بهتر است ناگفته بماند.»

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا