خاورمیانه

اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین پس از ۵ روز درگیری، با میانجیگری مصر برای آتش‌بس توافق کردند

اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین پس از پنج روز درگیری خونین، با میانجیگری برای آتش‌بس توافق کردند. در این درگیری‌ها که شدیدترین مقابله دوطرف از جنگ سال ۲۰۲۱ بود، دست‌کم ده غیرنظامی فلسطینی و دو غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند.

به موجب این آتش‌بس، دو طرف توافق کردند حمله‌ها به غیرنظامیان، تخریب خانه‌ها و هدف قرار دادن افراد را متوقف کنند.

در این درگیری‌ها بیش از هزار راکت از غزه به اسرائیل شلیک شد. ارتش اسرائیل نیز چندین مقر فرماندهی و سایر مواضع جهاد اسلامی را منهدم کرد و چند فرمانده ارشد این گروه را کشت.

با این حال، تا پیش از به اجرا درآمدن آتش‌بس در شامگاه شنبه به وقت محلی، درگیری‌های دوجانبه ادامه داشت.

ارتش اسرائیل از شلیک دو راکت از غزه به داخل مرز اسرائیل خبر داد و گفت اسرائیل در حال حمله به مواضعی در نوار غزه است. طبق اعلام ارتش اسرائیل، یکی از راکت‌های شلیک شده از غزه رهگیری شده و دیگری در فضای باز سقوط کرد.

پس از اجرای آتش‌بس، ارتش اسرائیل اعلام کرد همه محدودیت‌های تردد از ساعت شش صبح به وقت محلی لغو می‌شود، اما با توجه به شلیک دوباره چند راکت از غزه، محدودیت تردد برای مناطقی که با مرز غزه کمتر از ۴۰ کیلومتر فاصله دارند، تا ظهر یکشنبه تمدید می‌شود.

در پی توافق آتش‌بس، مردم فلسطین در غزه به خیابان‌ها آمده و به جشن و پایکوبی پرداختند. برخی دیگر از مردم نیز برای ادای احترام به کشته‌شدگان، مقابل خانه‌های آنها تجمع کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای با تقدیر از نقش رییس‌جمهوری مصر در این آتش‌بس، تاکید کرد اسرائیل در برابر آرامش، آرامش را حفظ خواهد کرد، اما اگر مورد تهدید یا حمله قرار گیرد، برای دفاع از خود اقدام لازم را انجام خواهد داد.

جهاد اسلامی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل به تعهداتش در آتش‌بس پایبند باشد، این گروه نیز به تعهداتش پایبند خواهد ماند.

کرین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید، با استقبال از توافق آتش‌بس اسرائیل و جهاد اسلامی، از میانجیگری مصر در این روند تشکر کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در تماس با نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر از تلاش‌های این کشور در کمک به روند برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین و سایر تلاش‌های دوحه برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه‌ای قدردانی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا