ایرانجهان

صادرات نفت ایران به چین به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید

کپلر، شرکت اطلاعات کالا که ردیابی نفتکش‌ها را نیز انجام می‌دهد، روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد در گزارشی اعلام کرد، ایران در ماه جاری میلادی روزانه حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت خام به چین صادر می‌کند که بالاترین میزان صادرات به این‌ کشور در یک دهه اخیر خواهد بود.

طبق آمارهای این شرکت، متوسط صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران به چین در هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

کپلر می‌گوید، صادرات حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز از ایران به چین، بیشترین میزان صادرات نفت از این کشور به چین از سال ۲۰۱۳ تاکنون است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی با اشاره به این آمار نوشت که با توجه به بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی، تقاضا برای خرید نفت با تخفیف از ایران در چین به ویژه توسط پالایشگاه‌های مستقل در ایالت شاندونگ افزایش یافته است.

طبق این گزارش، ایران گریدهای اصلی نفت خود را با تخفیف بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه در مقایسه با نفت برنت معامله می‌کند که به طور قابل توجهی ارزان‌تر از انواع گریدهای نفت روسیه است.

پیش از این رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران در صحن علنی مجلس گفته بود: «طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، دولت مکلف به صادرات روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت شد که با تلاش‌های وزارت نفت توانسته‌ایم از این تعداد عبور کنیم

با این حال، داوود منظور میزان دقیق صادرات نفت ایران و همچنین نام کشورهای وارد کننده نفت را اعلام نکرد.

در همین زمینه، آمارهای جدید سازمان تولید کنندگان نفت، اوپک، که روز پنج‌شنبه، ۱۹ مردادماه، منتشر شد نشان می‌دهد میزان تولید نفت ایران با ۶۸ هزار بشکه در روز افزایش، به دو میلیون و ۸۲۸ هزار بشکه در روز رسید.

همچنین آمارهای جدید اوپک نشان می‌دهد در هفت ماه ابتدایی امسال تولید نفت ایران ۱۱ درصد رشد داشته، اما قیمت نفت ایران بیش از ۲۴ درصد سقوط کرده است.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک که هفته گذشته منتشر شد، تولید روزانه نفت ایران طی هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۲۷۴ هزار بشکه افزایش داشته و هنوز یک میلیون بشکه کمتر از سطح تولید ۳.۸ میلیون بشکه‌ای آن در دوران قبل از تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ است.

آمارهای هفته گذشته کپلر نشان می‌دهد متوسط صادرات روزانه نفت ایران به سوریه نیز حدود ۸۵ هزار بشکه است.

همچنین آمارهای اوپک حکایت از آن دارد که در مجموع، تولید نفت ایران در هفت ماه ابتدایی امسال ۱۱ درصد رشد داشته، اما متوسط قیمت نفت ایران در این دوره نسبت به هفت ماه ابتدایی پارسال بیش از ۲۴ درصد سقوط کرده و به زیر ۸۰ دلار رسیده است.

این رقم هزینه دور زدن تحریم‌ها و تخفیف‌های ایران به پالایشگاه‌های چینی و دلال‌های نفتی را شامل نمی‌شود.

رویترز پیشتر گزارش داده بود که ایران حدود ۱۲ دلار برای هر بشکه نفت صادراتی تخفیف می‌دهد. برخی گزارش‌های دیگر رقم بالاتری برای تخفیف‌های نفتی ایران اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که پیشتر هشت سناتور جمهوری‌خواه در ۲۳ تیر در نامه‌ای به وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا خواستار اعمال کامل تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی و همچنین تحریم شرکت‌های چینی خریدار نفت ایران شدند.

این سناتورهای جمهوری‌خواه خطاب به آنتونی بلینکن و جنت یلن نوشته‌اند: «استراتژی را تدوین کنید که اجازه ندهد حکومت (جمهوری اسلامی) از صنعت پتروشیمی این کشور برای فعالیت‌های بدخواهانه خود استفاده کند. این استراتژی باید شامل تحریم‌های مضاعفی علیه افراد و نهادهای جمهوری خلق چین باشد که به خرید، پالایش یا معامله نفت با منشاء ایران ادامه می‌دهند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا