خاورمیانه

بروز اختلاف بین نتانیاهو و وزیر دفاع اسرائیل درباره طرح تغییرات در سیستم قضایی

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، قصد دارد در بیانیه‌ای خواستار توقف اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو شود، حزب لیکود در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد نخست‌وزیر اسرائیل ‍وزیر دفاع دولتش را احضار کرده است.

پس از این دیدار وزیر دفاع اسرائیل صدور این بیانیه را منتفی کرد و گفت به نتانیاهو در مورد تاثیر اصلاحات قضایی بر امنیت ملی کشور توضیح داده است.

گالانت پیش‌تر در واکنش به هشدارهای معترضان اسرائیلی که تهدید کرده بودند در صورت اجرای این اصلاحات از شرکت در خدمت سربازی خودداری خواهند کرد، ابراز نگرانی کرده و گفته بود این حرکت می‌تواند توان جنگی اسرائیل را تضعیف کند.

طرح دولت نتانیاهو که به محدود شدن اختیارات دیوان عالی و گسترده‌‌تر شدن اختیارات دولت منجر می‌شود، موجب اعتراضات بی‌سابقه‌ای در این کشور و از جمله در داخل ارتش اسرائیل شده است.

در همین حال، پارلمان اسرائیل طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن دادگاه عالی نمی‌تواند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، را مجبور به استعفا کند.

همزمان با اعتراضات در اسرائیل بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که مصمم است «اصلاحات قضایی مسئولانه» را ادامه دهد.

معترضان در اسرائیل پنجشنبه نیز طبق روال هفته‌های گذشته به خیابان‌ها آمدند و شدت تظاهرات در حدی بود که پلیس در برخی مناطق سعی کرد با ماشین‌ آب‌پاش معترضان را متفرق کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا