جهانسلامتی و زندگیسیاست

پومپئو: شواهد بسیاری منشا کرونا را موسسه ویروس‌شناسی ووهان نشان می‌دهد

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در برنامه «این هفته» شبکه ای‌بی‌سی گفت شواهد بسیار زیادی هست که نشان می‌دهد ویروس از آنجا منتشر شده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت درباره همه‌گیری کرونا گفت، «شواهد بسیار زیادی» برای پشتیبانی از این تئوری که کروناویروس از موسسه ویروس‌شناسی ووهان سرچشمه گرفته است نه از بازار حیوانات نزدیک آن، وجود دارد.

آقای پومپئو در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری ای‌بی‌سی داشت در پاسخ به این پرسش که چه شواهدی برای خروج ویروس از آزمایشگاه ووهان در دست است، گفت: «شواهد فراوانی هست که از اینجا شروع شده. ما از ابتدا هم می‌گفتیم سرمنشأ ویروس [کرونا] در ووهان چین است و امروز خیلی‌ها با ما موافق‌اند».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: «ما از اول هم بابت آن عمیقا ناراحت شدیم. اما گمان می‌کنم جهان اکنون می‌تواند آن را ببیند. آن‌ها [چین] سابقه راه‌اندازی آزمایشگاه‌های زیر سطح استاندارد را دارند. این‌ها اولین باری نیستند که ما جهانی را داریم که بابت ناکامی‌های یک آزمایشگاه چینی با ویروس‌ها مواجه می‌شود.»

پومپئو همچنین گفت چین در باره «انتقال آلودگی به جهان» نیز سابقه دارد و بعد از همه‌گیری کرونا هم «تلاش کلاسیک کمونیستی برای انتشار اطلاعات دروغ» را آغاز کرد.

چین، خبر شیوع «یک ویروس عجیب ذات‌الریه در ووهان» را در آخرین روز سال ۲۰۱۹ به اطلاع سازمان جهانی بهداشت رساند و بازار فراورده‌های گوشتی این شهر را به عنوان کانون شیوع معرفی کرد.

سپس شواهد متعددی نشان داد که این همه‌گیری مدت‌ها قبل از آن تاریخی که چین اعلام کرده در مرکز چین آغاز شده بوده و شماری از پزشکان و خبرنگارانی که اقدام به خبررسانی و افشای این موضوع کرده بودند بازداشت یا توبیخ شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در خصوص اینکه شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان بوده، نظر مشابهی با پومپئو مطرح کرده است. آقای ترامپ روز پنج‌شنبه به این سوال که آیا شواهد یا مستنداتی را دیده است که باعث این تردید شده است پاسخ مثبت داد.

با این حال مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده (دی‌ان‌آی) که بر سازمان‌های اطلاعاتی این کشور نظارت دارد، همان روز گفت سرویس‌های اطلاعاتی به این نتیجه رسیده‌اند ویروس کرونا «دست‌ساز انسان یا اصلاح‌شده ژنتیکی نیست» با این حال «تحقیق درباره منشأ آن همچنان ادامه دارد».

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا