ایرانجهان

«گروه هفت» سرکوب «وحشیانه» معترضان و کودکان در ایران را محکوم کرد

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه 7» سرکوب مرگ‌بار مردم معترض در ایران را محکوم کردند.

وزرای خارجه گروه هفت شامل کشورهای کانادا، آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ژاپن که در شهر تاریخی مونستر در آلمان برای نشستی دو روزه گرد هم آمده‌ بودند، جمعه 13 آبان، در بیانیه‌ای مشترک درباره تظاهرات ضدحکومتی جاری در ایران گفته‌اند:«استفاده وحشیانه و نامتناسب از زور علیه معترضان و کودکان را محکوم می‌کنیم.»

آن‌ها همچنین حمایت خود را از «آرمان اساسی مردم ایران برای آینده‌ای که در آن امنیت انسانی و حقوق بشر جهانی آن‌ها محترم شمرده و محافظت می‌شود»، ابراز کرده و نوشته‌اند: «از مقامات ایرانی می‌خواهیم به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی، از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی احترام بگذارند.»

وزرای خارجه کشورهای گروه 7 همچنین بر حق مردم ایران برای دسترسی آزاد به اطلاعات نیز اشاره کرده و سانسور اطلاعات و فیلترینگ اینترنت توسط رژیم جمهوری اسلامی را مایه تاسف خوانده‌اند.

کشورهای عضو گروه‌ 7 در بیانیه پایانی نشست خود از رژیم جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند حقوق زنان را رعایت کند و زندانیانی که اخیرا به صورت «ناعادلانه» بازداشت شده‌اند، از جمله «کودکان، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق‌بشر» را آزاد کند.

بنا بر این بیانیه که در وب‌سایت وزارت خارجه آلمان منتشر شده، کشورهای گروه 7 از تمام توان دیپلماتیک خود برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی استفاده خواهند کرد و «شدیدا رویه ایران در بازداشت غیرمنصفانه شهروندان دوتابعیتی و خارجی» را مردود دانسته‌اند. آن‌ها همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به این شیوه «بازداشت‌های ناعادلانه به امید منافع سیاسی» پایان دهد.

حمایت از دادخواهی خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی

وزرای خارجه کشورهای گروه 7 همچنین حمایت خود از دادخواهان هواپیمای مسافربری اوکراینی که در ماه ژانویه 2020 توسط سپاه پاسداران ایران در اطراف تهران ساقط شده است را نیز اعلام کرده و گفته‌اند: «قویا از تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخگو کردن ایران در ارتباط با پرواز سرنگون شده PS752 که منجر به کشته شدن 176 غیرنظامی بی‌گناه شد، حمایت می‌کنیم.»

بر اساس این بیانیه کشورهای گروه 7، همچنین فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه و کشورهای منطقه را به شدت محکوم کرده و ارسال پهپاد و موشک‌های بالستیک ساخت این کشور به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین و انتقال تسلیحات به بازیگران دولتی و غیردولتی و گروه‌های نیابتی را نمونه‌ای از این فعالیت‌های بی‌ثبات کننده دانسته‌اند.

کشورهای گروه 7 در بیانیه روز جمعه 13 آبان خود، این اقدامات ایران را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله قطعنامه 2231 خوانده‌اند.

ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد

وزرای خارجه کشورهای گروه 7 بار دیگر بر عزم آشکار خود برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده و نوشته‌اند: « گروه 7 به همکاری با یکدیگر و با سایر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به پیشرفت هسته‌ای ایران و عدم همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با توافق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) ادامه خواهد داد.»

این کشورها ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از «گسترش فزاینده» برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کردند که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای آن وجود نداشته و آنها عمیقاً نگران گسترش بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران هستند که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان همچنین متذکر شده‌اند که این ایران بوده که به‌‌رغم مذاکرات فشرده و طولانی برای احیای برجام، تصمیمات لازم را نگرفته است.

نشست وزرای خارجه کشورهای گروه 7، روز جمعه در حالی به پایان رسید که وزرای خارجه فرانسه و کانادا نیز به طور جداگانه، سرکوب خونین معترضان در ایران را محکوم کردند.

وزیر خارجه کانادا نیز روز جمعه اعلام کرد که این کشور به محکوم کردن مسئولین ایرانی به‌دلیل سرکوب معترضان و نقض سیستماتیک حقوق بشر در این کشور ادامه خواهد داد.

فرانسه نیز در اظهارنظری مشابه در بیانیه‌ای تاکید کرد که گروه هفت کشور صنعتی در برابر سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، متحد عمل می‌کند.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا