ایرانجهان

گفت‌وگوی آبرام پیلی با رافائل گروسی درباره «تداوم توسعه برنامه اتمی ایران»

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از دیدار خود با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه خبر داده است.

آقای پیلی در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت که لورا هولگیت، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در این دیدار در وین حضور داشت.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص این دیدار گفت: «آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به وین سفر کرده بود تا با آقای گروسی دیدار کند و بار دیگر از طرف ایالات متحده از آژانس به خاطر فعالیت‌هایش در راستای تعامل با ایران بر سر پرسش‌های باقیمانده و تعهدات پادمانی ایران تشکر کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که ایران همکاری ناچیزی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد.

متیو میلر تصریح کرد که آمریکا به طور جدی نگران تداوم توسعه برنامه اتمی ایران از جمله ادامه تولید اورانیوم با غنای بالا است که هیچ توجیه قابل قبول غیرنظامی ندارد و «این موضوعات در کانون گفت‌وگوی (آبرام پیلی و رافائل گروسی) قرار داشت.»

او در پاسخ به پرسشی در خصوص جزئیات این ملاقات تصریح کرد که موضوع اجرای تعهدات پادمانی ایران محور این مذاکرات بود.

رافائل گروسی روز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی از این که ایران «همچنان به غنی‌سازی اورانیوم در سطوحی بالاتر از نیازهای تجاری ادامه می‌دهد» خبر داده بود که قصد دارد در یک ماه آینده برای اولین بار طی یک سال اخیر به ایران سفر کند.

با این حال محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه، دوم اسفندماه، برنامه سفر مقام آژانس را تأیید نکرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «سفر ایشان در برنامه ما هم قرار دارد… اما بعید است در اسفندماه باشد، تراکم برنامه هست.»

محمد اسلامی اضافه کرد که سفر رافائل گروسی در اردیبهشت‌ماه سال آینده انجام می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجم دی اعلام کرده بود که ایران با افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا، در حال حاضر به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی در اختیار دارد که این میزان در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای ساخت سه بمب اتمی کافی است.

غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد که از بیش از دو سال پیش و بر خلاف تعهدات ایران در برجام آغاز شد یکی از نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی تاکید می‌کند برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا