جهان

چین به روسیه قطعات هواپیما نمی‌دهد

رد درخواست کی‌یف برای عضویت سریع در اتحادیه اروپا

رهبران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه «رنج وصف‌ناپذیری» را که روسیه به مردم اوکراین تحمیل کرده است محکوم کردند اما در نشست خود که در فرانسه برگزار شد، درخواست کی‌یف برای عضویت سریع این کشور در اتحادیه اروپا را نپذیرفتند.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که بزرگ‌ترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم به این سو محسوب می‌شود، نظام امنیتی اروپا را بر هم زد و پایتخت‌های اروپایی را به بازاندیشی درباره سیاست‌های اقتصادی، دفاعی و انرژی این اتحادیه واداشت.

اتحادیه اروپا به محض تهاجم روسیه به اوکراین توانست تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کند، کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم اوکراین فراهم بیاورد و همچنین ارتش اوکراین را تجهیز کند.

اما خواسته کی‌یف برای تسریع در روند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا شکافی را میان رهبران این اتحادیه به وجود آورد.

آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی، در نشست رهبران اتحادیه اروپا که تا بامداد جمعه به طول انجامید، گفت: «هیچ کسی یک شبه وارد اتحادیه اروپا نشده.»

از سویی چارلز میشل، رئیس این نشست، در تلاش برای ابراز همدردی با اوکراین و حمایت اخلاقی از این کشور گفت که «اوکراین به تمام خانواده اروپایی تعلق دارد».

اما برخی دیگر تصریح کردند که بر خلاف خواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور و هسایگان آن در شرق اروپا، اوکراین اجازه ندارد به این شتاب وارد اتحادیه اروپا بشود.

مارک روته، نخست وزیر هلند که یکی از مخالفان برجسته گسترش اتحادیه اروپاست، گفت: «هیچ مسیر میان‌بری برای انجام این فرایند وجود ندارد.» وی البته افزود که اتحادیه اروپا به تعمیق روابط خود با کی‌یف ادامه می‌دهد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که اما در عین حال امکان عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به کلی هم منتفی نیست.

وی اظهار داشت: «آیا می‌توانیم درها را برای عضویت کشوری که در حال جنگ است باز کنیم؟ فکر نکنم. آیا می‌توانیم درها را ببندیم و بگوییم، هرگز؟ منصفانه نیست. آیا می‌توانیم بحث ایجاد توازن در منطقه را فراموش کنیم؟ بیایید محتاط باشیم.»

عضویت در اتحادیه اروپا معمولا چندین سال طول می‌کشد و شرایط سفت و سختی دارد از جمله ثبات اقتصادی، ریشه‌کن کردن فساد و رعایت حقوق بشر.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در پیامی ویدیویی اعلام کرد که حدود یکصد هزار نفر طی چند روز گذشته توانسته‌اند از شهرهای اوکراین خارج شوند. وی اما گفت که بندر ماریوپل و شهر وولنوواخا که در نزدیکی ماریوپل واقع است، همچنان تحت محاصره نیروهای روس قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای زلنسکی روسیه را به بمباران راه‌های ایجاد شده برای فرار مردم غیرنظامی از شهرها و همچنین بمباران محلی که اهالی ماریوپل برای خروج از شهر در آنجا جمع شده بودند، متهم کرد.

رئیس جمهوری اوکراین گفت که مسکو برای فریب اوکراینی‌ها در شهرهای محاصره‌شده به هر کاری دست می‌زند. او از شهروندان اوکراینی که با ساکنان ماریوپل در ارتباط هستند خواست به آنها بگویند که از جنگ بر سر این شهر دست نکشند.

وی همچنین به ادعاهای روسیه مبنی بر تولید سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین پاسخ داد و گفت: «هیچ سلاح شیمیایی یا دیگر تسلیحات کشتار جمعی در کشور من تولید نمی‌شود. جهان از این امر مطلع است و شما هم می‌دانید.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه به درخواست مسکو تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره ادعاهای روسیه مبنی بر فعالیت‌های بیولوژیک ایالات متحده در اوکراین بحث شود. روسیه هیچ سندی درباره ادعاهای خود ارائه نداده است.

ایالات متحده روز چهارشنبه ادعای روسیه دراین باره را که واشینگتن آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیک در اوکراین دارد رد کرد و آن را «خنده‌دار» نامید. واشینگتن همچنین هشدار داد که هدف مسکو از این اتهامات احتمالا زمینه‌سازی برای استفاده از تسلیحات و شیمیایی باشد.

شرکت ماهواره‌ای ماکسار روز پنج‌شنبه گفت، تصاویر این شرکت نشان می‌دهد یک کاروان بزرگ نظامی روسیه که آخرین بار در شمال غرب کی‌یف، نزدیکی فرودگاه آنتونوف مستقر شده بود، تا حد زیادی پراکنده شده و در مکانی دیگر استقرار یافته است.

تصاویر این شرکت آمریکایی همچنین گویای آن است که واحدهای زرهی روسی در حال مانور دادن در شهرک‌های نزدیک فرودگاه آنتونوف هستند. واحدهای دیگری نیز پیش‌روی به سمت شمال کی‌یف داشته و در نزدیکی دهکده لوبیانکا مستقر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا