جهان

هند و پاکستان از اتباع خود در قرقیزستان خواستند از خانه خارج نشوند

درپی حمله گروه بزرگی از افراد محلی به دانشجویان پاکستانی مقیم قرقیزستان، هند و پاکستان روز شنبه از هزاران تبعه خود که در قرقیزستان مشغول به تحصیل یا کار هستند، خواستند در خانه‌های خود مانده و از رفت‌وآمد در شهرها خودداری کنند.

در همین حال، به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، دانشجویان و پناهندگان افغان نیز در قرقیزستان نگران امنیت خود هستند و از ترس خود از رفت‌وآمد در خیابان‌ها خبر داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، پاکستان همچنین ۱۴۰ دانشجوی پاکستانی را از بیشکک، پایتخت قرقیزستان، با پروازی به لاهور بازگردانده و وزارت خارجه پاکستان گفته است که قصد دارد پروازهای بیشتری را برای «بازگرداندن همه کسانی که می‌خواهند از خشونت در این کشور آسیای مرکزی بگریزند» تدارک ببیند.

روز شنبه، ۲۹ اردیبهشت، پاکستان یک دیپلمات قرقیز را برای اعتراض به حملات علیه شهروندان خود احضار کرد و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز ضمن ابراز نگرانی از این خشونت‌ها، خبر داد که فوراً یک وزیر ارشد کابینه خود را برای نظارت بر وضعیت دانشجویان پاکستانی به بیشکک می‌فرستد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، از هفته گذشته برخی از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در بیشکک و همچنین اقامتگاه‌های خصوصی دانشجویان بین‌المللی از جمله دانشجویان پاکستانی هدف حمله گروهی از قرقیزها قرار گرفته است.

این خوابگاه‌ها عمدتاً محل اسکان دانشجویان هندی، پاکستانی و بنگلادشی است.

به گزارش رادیو مشعل، بخش پاکستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این ناآرامی‌ها از آنجا آغاز شد که یک دختر دانشجوی مصری در بیشکک مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود و سپس انتشار ویدئویی در ۲۴ اردیبهشت که درگیری بین دانشجویان قرقیزستانی و دانشجویان پزشکی اهل مصر را نشان می‌داد، باعث افزایش تنش‌ها شد.

طی سال‌های اخیر، علاوه بر روسیه و اوکراین، قرقیزستان نیز به دلیل شهریه پایین برای تحصیل، مقصد محبوبی برای اخذ مدرک پزشکی توسط دانشجویان خارجی شده است.

بنا بر گزارش‌ها، درپی حملات یادشده، برخی از دانشجویان پاکستانی مجروح در بیمارستانی محلی در بیشکک تحت مداوا قرار گرفته‌اند. مقامات پاکستانی می‌گویند نمی‌توانند تأیید کنند که آیا هیچ‌یک از اتباع آن کشور در این حملات کشته شده‌اند یا خیر.

شب خشونت‌بار

رادیو مشعل در گزارشی، در گفت‌وگو با چندین دانشجوی پاکستانی مقیم بیشکک، از شدید بودن حمله خشونت‌بار به خوابگاه‌های دانشجویان خارجی خبر می‌دهد.

سید شاهرخ خان، یکی از دانشجویان پزشکی پاکستانی، به رادیو مشعل گفت که «شب مثل جهنم گذشت» و «مردم محلی هر کسی را که سر راهشان قرار می‌گرفت، دانشجوی زن و مرد، کتک می‌زدند و روی زمین می‌کشیدند. حتی در خارج از دانشگاه‌ها، به دنبال دانشجویان پاکستانی و هندی رفتند و آنها را کتک زدند.»

حسنین علی، دیگر دانشجوی پزشکی پاکستانی در دانشگاه بین‌المللی قرقیزستان، نیز به رادیو مشعل گفت که او و هم‌دانشگاهی‌هایش در خوابگاه خود هدف حمله قرار گرفتند و چندین نفر از آنها به شدت مجروح شدند.

او عصر روز ۲۹ اردیبهشت در بیشکک گفت که پلیس محلی به او و دیگران اطلاع داده که «یک گروه دیگر از اوباش دیگر به سمت دانشگاه آنها می‌رود» و به آنها گفته است: «چراغ‌ها را خاموش کنید، درها و پنجره‌ها را ببندید و به بیرون نگاه نکنید.»

حسنین علی افزود: «ما آب و غذا نداریم. پلیس محلی کمک نمی‌کند. آنها دیشب که اوباش رفته بودند آمدند. سفارت پاکستان نیز تاکنون هیچ کمکی برای ما نفرستاده است. ما به رسانه‌ها چشم دوخته‌ایم تا مردم را از وضعیت ما مطلع کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا