جهانسیاست

جو بایدن: در صورت پیروزی، به‌اصطلاح قتل‌عام ارامنه را به رسمیت می‌شناسم

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، به‌اصطلاح قتل‌عام ارامنه را در سال ۱۹۱۵ به‌عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسد.

پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا خبر داد، «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در کارزار تبلیغات ریاست جمهوری خود وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، به‌اصطلاح قتل‌عام ارامنه را در سال ۱۹۱۵ به‌عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسد.

بایدن گفت: «اگر به فرزندان‌مان درباره این نسل‌کشی آموزش درست ندهیم، واژه  بار دیگر هرگز معنای خود را از دست می‌دهد. حقایق باید آشکار و قدرتمند برای نسل‌های آینده قرار داشته شود تا یاد و خاطره کشته‌شدگان این تراژدی پابرجا بماند.»

بایدن همچنین افزود: «اگر به مقام ریاست‌جمهوری برسم، طرحی را برای به رسمیت شناختن این نسل‌کشی در صدر اولویت‌های دولتم قرار می‌دهم.»

این در حالی است که دولت ترکیه هرگونه نسل‌کشی نسبت به ارامنه را رد می‌کند و برای تحقیق در صحت این ادعا خواستار تشکیل گروهی از محققان و مورخان می‌باشد تا آرشیوهای دولتی مربوط به سالهای جنگ جهانی اول را بررسی کنند.
دولت ارمنستان با رد این پیشنهاد ترکیه حاضر به باز کردن آرشیوهای دولتی خود نیست.

خاطرنشان می‍‌شود که حدود ۷۰ هزار نفر از شهروندان ارمنستان به صورت مهاجر یا کارگر غیرقانونی در ترکیه ساکن هستند.

کشور ارمنستان بعد از اشغال ۲۰ درصد از خاک جمهوری آذربایجان و ادعای اراضی از خاک ترکیه ارتباط زمینی از طریق این کشورها را با دنیای خارج از دست داد.

همچنین بعد از ادعاهای مشابهی نسبت به دولت گرجستان، این کشور نیز مرز زمینی خود را با ارمنستان بست.

ارمنستان فقط از طریق مرز ایران قادر به ارتباط و تجارت با دیگر کشورهای دنیاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا