ایرانجهان

نشست شورای امنیت درباره نقض قطعنامه این شورا درباره برجام، درپی کمک پهپادی ایران به روسیه

شورای امنیت سازمان ملل در نشستی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درباره برجام را درپی گزارش‌ها در ارتباط با ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه مورد بررسی قرار داد و کشورهای حاضر بر لزوم تحقیقات سازمان ملل در این مورد تاکید کردند.

در این نشست که نمایندگان جمهوری اسلامی نیز در آن حضور داشتند، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، بر مخالفت کشورش با تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد.

نبنزیا کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان را متهم کرد با تلاش برای اعمال نفوذ بر دبیرکل این سازمان برای تحقیق درباره انتقال پهپادهای ایران به روسیه، منشور سازمان ملل را نقض می‌کنند.

با این حال، اکثریت کشورهای حاضر در نشست شورای امنیت از اختیار دبیرکل سازمان ملل در آغاز چنین تحقیق و تفحصی دفاع کردند.

نماینده آمریکا در شورای امنیت با تاکید بر لزوم تحقیق سازمان ملل درباره همکاری پهپادی ایران و روسیه گفت: «ایران در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برجام، به روسیه پهپاد داده تا غیرنظامیان اوکراین را به خاک و خون بکشد.»

نماینده بریتانیا در شورای امنیت نیز گفت: «مچ ایران و روسیه در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برجام گرفته شده است. ایران به روسیه پهپاد ارائه کرده و روسیه نیز از آنها برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین استفاده کرده است.»

نماینده فرانسه نیز در این نشست گفت: «واقعیت‌ها مشخص است. ایران به روسیه پهپاد داده و مسکو از آنها در تهاجم و بمباران اهداف غیرنظامی اوکراین استفاده کرده است. این اقدام جمهوری اسلامی به منزله نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برجام است.»

از سوی دیگر، نماینده نروژ در این نشست با ابراز نگرانی شدید از گزارش‌ها درباره انتقال پهپاد از ایران به روسیه، هشدار داد: «این پهپادها برای حمله به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی استفاده می‌شوند و این اقدام می‌تواند به منزله جنایت جنگی باشد.»

نماینده ایرلند نیز از روسیه خواست در زمینه انجام تحقیقات درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برجام با این سازمان همکاری کند.

نماینده امارات متحده عربی با اشاره به اینکه این نشست برای امنیت خاورمیانه نیز اهمیت بالایی دارد گفت پیش‌تر نیز سازمان ملل درباره استفاده از پهپادهای حوثی‌ها علیه امارات تحقیقات کرده و انجام چنین تحقیقاتی از اختیارات سازمان ملل است.

نماینده آلبانی نیز در این نشست خاطرنشان کرد که اگر روسیه راست می‌گوید که از ایران پهپاد دریافت نکرده، باید از تحقیقات سازمان ملل در این زمینه استقبال کند، نه اینکه در برابر آن بایستد.

با این حال، با این حال، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، گزارش‌ها درباره ارائه پهپادهای ایران به روسیه را «اتهامات بی اساس» خواند و آنها را قاطعانه رد کرد.

او افزود: «هیچ سلاحی برای استفاده در درگیری اوکراین، چه قبل و چه بعد از درگیری در اختیار طرفین قرار ندادیم.»

روز دوشنبه، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، با اعلام این که روسیه دو هزار پهپاد به ایران سفارش داده، گفت: «صدای چندش‌آور پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان ما شنیده می‌شود.» حملات اخیر روسیه علیه اوکراین به ویژه زیرساخت‌های انرژی این کشور را هدف گرفته است.

به گفته رییس‌جمهور اوکراین، پیش از استفاده روسیه از این پهپادها علیه اوکراین، «کارشناسان ایرانی آمده‌اند تا نحوه استفاده از این پهپادها را به روس‌ها آموزش دهند».

با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ارائه پهپاد به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین رد کرده‌ و آن را اتهامات غرب خوانده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا